Lyxkryssa till reapris
Foto: Uno Grönkvist
Reportage

Lyxkryssa till reapris

Ingen semesterform är förknippad med så många fördomar som kryssningar. Dyrt, snobbigt, långtråkigt, farligt och risk för sjösjuka är bara några bland många ogrundade uppfattningar.

Publicerad 2011-09-29

Ingen semesterform är förknippad med så många fördomar som kryssningar. Dyrt, snobbigt, långtråkigt, farligt och risk för sjösjuka är bara några bland många ogrundade uppfattningar.
Visserligen var det så för flera decennier sedan. Kryssningar var förbehållna de allra rikaste. Smoking och aftonklänning ingick självklart i bagaget. Enda nöjet ombord var att spela shuffleboard eller se gamla filmer. Och visst kunde det gunga rejält på öppet vatten.

Kryssningsboom

Men det var då det. I dag finns det ingen semesterform som ger så mycket tillbaka för pengarna som just kryssningar. Det är möjligt att lyxkryssa till reapris. Det råder en kryssningsboom.
Förklaringen till detta är ökat tonnage. Det har blivit trendigt att kryssa och nya fartyg sjösätts på löpande band. De flesta är mycket stora och konkurrensen mellan rederierna är knivskarp. För att fylla alla hytter måste priserna pressas.

Det finns exempel på lyxkryssningar som kostar så lite som 500 kr dygnet. För detta får man sjöresan mellan olika länder, en fin hytt, utmärkt service, förstklassig underhållning, ett brett aktivitetsutbud och så mycket god mat man orkar äta, dygnet runt. Inte undra på att det såldes 40 procent fler kryssningar i Skandinavien i fjol jämfört med året innan. Men fortfarande är det många som oroar sig för att inte platsa i livet ombord.
Den oron är helt onödig. Det är bara att välja vilken semester man föredrar. Söker du lugn och ro finns det alltid ett trivsamt hörn där du kan kura med en god bok. Är du utåtriktad och söker sällskap så står alla möjligheter till buds.

Mycket att göra – men ändå lugn och ro

På megafartygen finns det hur mycket som helst att göra. Jag kryssade nyligen med det största av dem alla, Oasis of the Seas, i Västindien. Vi var 6 000 passagerare som pysslades om av en besättning på mer än 2 000 män och kvinnor, huvudsakligen från Sydostasien.

När vi var till havs inleddes aktivitetsprogrammet vid sju på morgonen och pågick utan avbrott till tidiga morgontimmarna dagen därpå. Det var som ett stort smörgåsbord där var och en kunde välja vad man ville ägna sig åt.
Ombord finns mer än 30 pooler, de största kallas vattenlandskap och innehåller både fontäner och vattenfall. Trots att vi var över 8 000 människor var det inte trångt. Men så är fartyget också på 220 000 ton och 360 meter långt!

Vetenskapliga föreläsningar

Den som inte vill hamna på en flytande nöjespark kan välja ett litet fartyg som bara tar ett par hundra passagerare. Eller ett konservativt rederi, vars fartyg bjuder på resor bakåt i tiden.
Glitter och flärd präglar mycket av kryssningslivet. Men på vissa fartyg lockar föreläsningarna större publik än showerna. Särskilt när välkända vetenskapsmän och politiker intar scenen.

Fördomen om långtråkighet torde därmed vara avlivad. Och inte heller behöver det vara dyrt att kryssa, tvärtom. Inte så länge man håller sig till fartyg med högst fem stjärnor. Men går man upp ett snäpp till den översta lyxkategorin blir det exklusivt. En jordenruntkryssning på ett sådant fartyg kan kosta flera årslöner.
Hur är det med snobbigheten? Du väljer själv! Föredrar du det livet så välj ett fartyg där detta omhuldas. Men på flertalet fartyg har livet ombord blivit allt mer informellt.

Är det farligt att kryssa? Absolut inte, säkerheten är maximal. Tills vidare kan det dock vara klokt att undvika norra Indiska oceanen mellan Afrika och Indien, där de somaliska sjöpiraterna opererar. När jag för ett år sedan kryssade i dessa farvatten gick fartyget i konvoj eskorterad av två franska jagare.

Flodkryssning för sjösjuka

Sjösjuka är ett elände. Men reser du med ett stort modernt fartyg är risken minimal. Om du trots allt oroar dig för stormar och upprörda hav så välj flodkryssning i stället. En annorlunda men mycket angenäm upplevelse.
Fartygen är smala och små av naturliga skäl, men komforten är ofta hög. Den stora fördelen med dessa kryssningar är att passagerarna hela tiden ser land och kan följa livet där. Båtarna lägger till mitt i städerna med promenadavstånd till de stora sevärdheterna.

Härligt klimat i Karibien

De som föredrar havskryssningar söker sig främst till Karibien. Bra klimat, härliga stränder och nära mellan öarna. Besök ett halvt dussin länder på en dryg vecka i största komfort. Fartyget anlöper en ny hamn på morgonen, du är i land hela dagen och kommer tillbaka i lagom tid för middagen. Fartyget lättar ankar och nästa morgon är du på en annan ö med nya upplevelser.

Karibiska havet är perfekt för dem som vill ha en avkopplande semester med härliga bad till rimligt pris. Den som är mer intresserad av kultur och historia väljer med fördel Medelhavet. Är det vackra naturscenerier som lockar mest utgör de norska fjordarna ett bra val.

Expeditioner för äventyrliga

De som verkligen söker äventyr och vill utforska de mest avlägsna delarna av vår värld satsar på expeditionskryssningar. Komforten är oftast lägre och priserna avsevärt högre, men det avskräcker inte dem som vill bekanta sig med Svalbard, Grönland eller Antarktis.
Generellt kan dessa kryssningar dock inte rekommenderas för de som är funktionshindrade. Anledningen är att fartygen oftast måste ankra en bit utanför kusten och passagerarna sättas i land med motorbåtar.

De allra flesta som väljer kryssningssemester är helt vanliga människor som du och jag. Men visst träffar man på en del excentriska passagerare.
En sådan var Beatrice Muller som under 14 av sina 89 år bodde på det världsberömda fartyget Queen Mary 2 till en kostnad av 40 000 kr i månaden.

En annan amerikanska var så förtjust i det sexstjärniga fartyget Seven Seas Voyager att hon vägrade att lämna det när det skulle in i torrdocka för reparation. Hon fick specialtillstånd att bo kvar under de veckor översynen tog.
Båda dessa berättelser är sanna. Jag kan dock inte gå i god för följande som jag snappat upp på nätet:
En äldre dam är ute på sin fjärde kryssning i rad. På frågan varför svarar hon:
»Det kostar mig 700 kr per dygn. För det får jag resa, hytt, underhållning, obegränsat med mat, frukost på sängen om jag så önskar. Jag träffar nya människor varje vecka. Jag kan gå i land när jag vill. Lakan och handdukar byts dagligen. Om tv:n går sönder eller en lampa behöver bytas så fixas det direkt. Skulle jag bli sjuk eller råka ut för en olycka så finns det läkare som omedelbart tar hand om mig och dör jag ombord så finns det präster. Här stannar jag – det blir inget äldreboende för mig«!

Text och foto: Uno Grönkvist

Kryss i korthet



Största fördelarna
med en kryss?

Mest prisvärda semestern om du köper vid rätt tidpunkt och inte väljer sexstjärnigt. Bekvämt – du packar upp vid ankomsten och rör sedan inte väskan förrän det är dags för hemresan. Många länder på en och samma resa med spännande utflykter. Lugnt och tryggt om du föredrar det. Eller massor av aktiviteter på de större fartygen. Utmärkt semester för funktionshindrade, men kolla noga i förväg vad fartyget har att erbjuda.

Populäraste farvattnen?
Karibiska havet och Medelhavet. För expeditionskryssningar Arktis, Antarktis och Galapagosöarna. För flodkryssningar Donau, Rhen, Douro, Nilen, Yangtse och de stora ryska floderna.

Vad kostar en kryssning?
Allt mellan ett par tusen kronor till en miljon beroende på fartygsklass och tidslängd.  Men kom ihåg att till detta kommer flyget till och från hamnen. Ligger den i Florida kan resan dit bli lika dyr som kryssningen.

Hur få bästa pris?
Kolla på nätet eller via din resebyrå. Priserna ändras hela tiden beroende på efterfrågan. Ofta får du bästa priset ett par månader före avgång. Vänta aldrig till sista minuten.

Billigast?
Så kallade repositionerings-kryssningar, vilket innebär att ett fartyg flyttas från en region till en annan när årstiderna växlar. Bra pris, långa resor men få hamnar och mycket öppet hav.

Vad tillkommer?
Det mesta ingår i biljettpriset. Men spabehandlingar och utflykter brukar undantas. Likaså alkohol med undantag för de sexstjärniga fartygen där det inte kostar något extra.

Hur är det med dricksen?
Räkna med 10-12 dollar per dag och passagerare. På de lyxigaste fartygen ingår dricksen i totalpriset, på andra är den obligatorisk och läggs på räkningen. Men på flertalet kan du själv bestämma hur mycket och hur ofta. Tänk dock på att besättningen är dåligt betald och dricksen utgör ett viktigt lönetillskott.

Foto: Royal Carribean

Rätt kläder?
Fritidskläder räcker långt tillsammans med något mera formellt till middagen. Räknar du med att bli inbjuden till kaptenens bord så är det en fördel att ta med smokingen eller aftonklänningen. Men chansen är inte stor. På de största fartygen har kaptensmiddagarna försvunnit. Det var en allt för grannlaga uppgift att välja ut de passagerare som skulle hedras på detta sätt.

Trendigt?
Balkonghytter! Om du kryssar i varmt klimat välj en balkonghytt. I kallt klimat en utsideshytt. Undvik alltid insideshytt.


Teaterscenen kan ses från balkongerna.

Dölj faktaruta

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas