Staten måste spara och drar in på sina servicekontor. ”Detta ökar det digitala utanförskapet istället för att minska klyftan”, rasar SPF Seniorerna.
35 av landets 148 statliga servicekontor kommer att avvecklas. Det meddelar Statens servicecenter när de nu redovisar till regeringen hur lokal statlig service ska bedrivas med lägre anslag. Myndigheten har fått minskade anslag på 150 miljoner kronor över tre år.
– Vi har en mycket uppskattad service bland medborgare i hela landet i dag. Vi har samma uppdrag som tidigare och vi kommer fortsätta att finnas kvar i stora delar av Sverige, såväl i glesbygd och storstäder som utanförskapsområden. Det är vårt uppdrag och det är viktigt, säger generaldirektör Åsa Lindh i en kommentar.
Enligt myndigheten kommer ett antal åtgärder genomföras med anledning av de nya budgetramarna.
– Vi arbetar med att öka kostnadseffektiviteten i servicekontorsnätet genom ökad flexibilitet och mobilitet. Det kommer dock inte att räcka utan vi kommer att behöva stänga servicekontor. Vårt fokus nu är att se till att det blir så bra service som möjligt för så många som möjligt, säger generaldirektör Åsa Lindh.
Myndighetens menar att en avveckling av cirka 35 servicekontor är en ”välavvägd” inriktning efter en gemensam analys med berörda samverkansmyndigheter.
Innan beslut fattas om att avveckla kontor kommer samråd med olika aktörer att genomföras, enligt myndigheten. De kommuner som berörs har redan kontaktats i ett första skede.
Beskedet om avveckling välkomnas inte av SPF Seniorerna.
– Jag är mycket upprörd att det finns förslag att minska antalet servicekontor. Fler ministrar har hänvisat icke digitala medborgare till servicekontoren för att få hjälp. Att nu föreslå en minskning av antalet kontor leder till att vi ökar det digitala utanförskapet när samhället borde arbeta för att minska klyftan, säger generalsekreterare Peter Sikström.
Statens servicecenter
- Är en statlig myndighet under Finansdepartementet.
- Sköter administration åt närmare 170 statliga myndigheter med fokus på administrativa tjänster och konsultstöd inom ekonomi, lön och HR
- Erbjuder via servicekontor vägledning och service för Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
- Under 2023 hanterade de statliga servicekontoren drygt tre miljoner ärenden och tog emot närmare 2,6 miljoner besökare.