En tid efter att Pia Backman tecknat sitt telefonabonnemang blev hon uppringd av företaget. De sade att hon var för gammal och ville att hennes dotter skulle stå på abonnemanget.
”Det tog en stund innan det gick in; något liknande har jag aldrig tidigare varit med om…
Min namnteckning gäller i banken, jag sitter i ett par styrelser, är fortfarande med i politiska sammanhang, är innehavare av såväl bankomatkort som diverse betalkort, är ganska flitig motionär, samt kör bil utan anmärkning. Men att vara abonnent i Qall Telecom AB är jag för gammal för!” skriver Pia Backman i en insändare till Veteranen.
Det var i början av juni som Pia Backman i SPF Vattudalen blev erbjuden ett telefonabonnemang hos Qall Telecom. Hon tackade ja, och var nöjd med tjänsten. I början av augusti blev hon uppringd på nytt. Mannen som ringde undrade om hon mindes att hon tecknat ett abonnemang.
”Det gör jag ju naturligtvis!”, menar Pia Backman.
Enligt henne hävdade mannen som ringde att hon var för gammal för att stå som innehavare för sitt eget abonnemang. I stället tyckte han att Pia Backmans dotter borde stå på abonnemanget, som Pia Backman själv ändå skulle få nyttja och debiteras för.
När Veteranen ringer upp Qall Telecom på det nummer som anges på hemsidan är det Oliver Eliasson som svarar. Företaget saknar pressansvarig och enligt Oliver Eliasson finns det inte heller någon högre chef som vi kan få tala med. Själv säger han dock att att företaget inte har några åldersgränser.
– Vi har inga åldersgränser. Vi har flera äldre kunder, säger han.
1 januari 2013 börjar en ny och skarpare lag om åldersdiskriminering att gälla. Den nya lagen kommer även att omfatta varor och tjänster.
– Vi har exempel på en 76-årig man som nekats bensinkort för att han ansågs för gammal och en 80-årig kvinna som nekats att skaffa mobilabonnemang. Det ska förändras och det kommer bli tydligt från lagstiftningens sida att det inte är okej, sade integrationsminister Erik Ullenhag till TT tidigare i år.
Frida Andersson Johansson
frida.johansson@veteranen.se