Åtta av tio svenska seniorer betalar digitalt – men hälften av alla 75-plussare känner sig diskriminerade i den digitala utvecklingen.
Det visar nya siffror från Mastercard, som för tredje året i rad undersöker och ger ut en rapport om den äldre befolkningens attityder och åsikter om digitala betalningar.
Bilden är sammansatt: Allt fler svenskar över 70 år använder digitala betalningsmetoder när de handlar, å ena sidan.
Å den andra upplever fler personer över 75 år att de i någon grad diskrimineras i den digitala utvecklingen. Ökningen går från 43 procent 2022 till 48 procent 2023.
Olika hinder
Det är exempelvis när det gäller att ta hänsyn till behovet av betallösningar som diskrimineringen uppstår.
– Det är tråkigt att fler seniorer upplever olika typer av hinder i den digitala utvecklingen, säger Erik Gutwasser, divisionschef Mastercard Norden och Baltikum i en kommentar.
– Vi på Mastercard som är en del av betalningsekosystemet har ett ansvar när det kommer till att fler inkluderas och känner sig trygga i den digitala ekonomin. Därför är arbetet vi gör tillsammans med våra samarbetspartners inom initiativet Betalningshjälpen väldigt viktigt.
Fler ska delta
Betalningshjälpen är ett initiativ, skapat av Mastercard i samarbete med SPF Seniorerna och några av Sveriges största banker med målet att fler ska kunna delta i den digitala ekonomin.
Rapporten pekar ut en rad problem som behöver lösas. Bland annat tycker mer än hälften att samhället borde ta ett större ansvar för att äldre ska kunna betala enkelt och säkert.
Många utsatta
Nästan sju av tio 70-plussare uppger också att de talar mer om risker som omger onlineköp, exempelvis bedrägerier.
I årets undersökning framkommer att nära två av tio utsatts för bedrägeriförsök, där någon försökt komma över deras kontouppgifter. Det är en ökning från förra året med 15 procent.
Betalningshjälpen
Sommaren 2019 genomfördes en utbildningsturné runt om i Sverige för att informera om digitala betalningar och tjänster. Betalningshjälpen.se är en digital kunskapsplattform med kunskap och konkreta verktyg för att man ska känna sig trygg med att hantera sin digitala vardagsekonomi.
Några nya trender
Här är några förändringar jämfört med förra årets undersökning.
• 2022 uppgav 78 procent av 70-plussarna att de gjorde majoriteten av sina köp med digitala betalningsmetoder. Det har i år skett en ökning till 82 procent.
• Andelen personer (75+) som i någon grad känner sig diskriminerade i den digitala utvecklingen har ökat sedan förra året, från 43 till 48 procent.
• 15 procent har utsatts för att någon försökt komma över deras kontouppgifter, en ökning från 13 procent 2022.
Hela rapporten
Här finns hela rapporten, där bland annat Svensk Handel och polisen medverkar.