Nu stämmer Konsumentombudsmannen (KO) Nytel, Svenska elbolaget och Svenska telebolaget. Samtliga bolag har gjort sig skyldiga till en rad överträdelser av lagar och regler, enligt KO.
Som Senioren.se tidigare rapporterat har mängder av anmälningar och klagomål kommit in till Konsumentverket mot de tre bolagen.
Konsumentverkets undersökning visar att det finns ett nära samröre och samarbete mellan de tre telefonförsäljningsföretagen. I stämningsansökningarna yrkar nu Konsumentombudsmannen på att vart och ett av företagen ska betala en miljon kronor i marknadsstörningsavgift.
Ger sig på demenssjuka
Utredningen visar också att bolagen på ett systematiskt sätt har ringt upp äldre människor och vilselett dem att byta el- respektive telefonabonnemang. Flera av de drabbade är över 80 år och vissa över 90.
Sammanlagt har cirka 300 anmälningar riktats mot de tre bolagen.
Begär omedelbart stopp
KO kräver att tingsrätten omedelbart beslutar om förbud mot marknadsföringen.
– Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem för svenska konsumenter. Men det här tillhör ett av de värre exemplen. Jag blir beklämd när jag hör hur äldre människor utsätts för detta, säger Cecilia Tisell, vikarierande Konsumentombudsman, som konstaterar att flera drabbade lider av demenssjukdom.
Jan Arleij
jan.arleij@senioren.se