Upplands Väsbys satsning på att svara på frågor från seniorer har blivit populärt. Den så kallade Äldrelotsen har tagit emot över 18 000 telefonsamtal på ett år.
Vanliga frågor är vem som har ansvaret för dosering av mediciner, vilka utförare man kan välja mellan, hur det fungerar med seniorboende och vilket stöd man kan få då man skrivs ut från sjukhus?
De allra flesta kunde få hjälp direkt i samtalet, hävdar kommunen.
– Vi har alltid fått många frågor från äldre Väsbybor, men responsen på den nya tjänsten har varit mycket positiv, säger Sofie Skogaby som är chef för Väsby Direkt.
– Nu har vi byggt upp en funktion med personal specialiserade på just äldrerelaterade frågor och det märks att tjänsten är uppskattad.
Har kunskap
Äldrelotsen är en särskild funktion inom kommunens kontaktcenter, Väsby Direkt.
Personalen har huvudsakligen socionomutbildning och erfarenheter av äldreomsorg, biståndshandläggning och övrig socialtjänst.
Utvärderingen efter det första året med Äldrelotsen visar att personalen kunnat lösa merparten av de inkomna samtalen.

– Bara det att seniorer kan få hjälp på ett smidigare sätt genom att få kontakt med rätt person i ett tidigt skede är skäl nog att fortsätta med tjänsten under 2025. Med det här arbetssättet förebygger vi och främjar bättre välmående bland Väsbys äldre, säger Omsorgsnämndens ordförande Barbro Brolin (S).
Stöd från seniorer
Äldrelotsen har också utvärderats genom frågor till äldre som varit i kontakt med tjänsten.
– Även pensionärsföreningarna har återkopplat med att de tycker att Väsbys seniorer får ett bra bemötande, säger Sofie Skogaby.
Upplands Väsby, som ligger i Stockholms län, har över 50 000 invånare. Närmare 8 300 är 65 år eller äldre. Av dem är cirka 2 400 över 80 år.
Flera sätt att få svar
Äldrelotsen startade 1 november 2023 och är tillgänglig på telefon och e-post under kommunens öppettider.
Under perioden 1 november 2023 till sista december 2024 tog man emot 18 265 telefonsamtal och 631 mejlärenden.
Man har även tagit emot ärenden via den chatt som finns tillgänglig på kommunens webbplats vissa dagar i veckan, och via fysiska besök av Väsbybor i kommunreceptionen i Väsby centrum.