- Det ligger ett långsiktigt arbete bakom, säger förbundsordförande Eva Eriksson om ökningen i Kantar Sifors undersökning.
Kantar Sifos anseendeindex bygger på enkätundersökningar. Bland annat bedömer de tillfrågade om organisationen bidrar poitivt till samhället har en stark position inom sitt verksamhetsområde, och om de är framgångsrika i frågor som är viktiga för medlemmarna.
Stor ökning
2018 har SPF Seniorernas indexvärde ökat till 48 frånl 44 (2017) och ligger kvar på en delad femteplats bland de 36 undersökta organisationerna. Genomsnittsvärdet var 35.
Tittar man längre tillbaka så innebär det en rejäl ökning. 2015 hamnade förbundet på delad tolfteplats med ett värde på 35.
Medvetet arbete
Förbundet har medvetet arbetet med att göra sin verksamhet, men också det nya namnet och den nya logotypen mer kända.
– Detta har genomsyrat hela vår organisation ner till distrikt och föreningar. Alla har del i detta, säger Eva Eriksson.
I toppen (av totalt 36)
Kantar Sifos Anseendeindex för intresseorganisationer 2018
Friluftsfrämjandet 66
Naturskyddsföreningen 59
Motormännens riksförbund 52
Reumatikerförbundet 51
SPF Seniorerna 48
Jusek 48
Riksidrottsförbundet 48
Hörselskadades riksförbund 46
ABF 44
LRF 44
PRO 43
Villaägarna 43