Efter att ha lurat äldre ska företaget Fastcom betala en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner kronor.
Det har Patent- och marknadsöverdomstolen slagit fast sedan målet överklagats både av Konsumentombudsmannen, KO, som ville se en hårdare dom, och av företaget.
Domstolen menar att företaget medvetet lurat de uppringda att teckna nya abonnemang genom att låtsas ha ett samarbete med konsumentens befintliga operatör.
”Seniorrabatt”
Företaget ringde äldre och fick det att låta som ett erbjudande att sänka kostnaderna för det befintliga telefonabonnemanget. Men ”seniorrabatten” handlade i själva verket om byte av operatör och abonnemang.
Metoderna drabbade främst äldre och anmälningarna började strömma in till Konsumentverket från anhöriga och även de utsatta själva.
Välkomnar domen
2017 dömdes företaget Fastcom, Fast Communication Sweden AB, av Patent- och marknadsdomstolen att betala en marknadsstörningsavgift på en halv miljon kronor. Dessutom förbjöds företaget att använda säljmetoderna som vilseledde konsumenterna.
Nu skärps alltså straffet.
– Det är illa att äldre personer har utsatts för fula metoder. Det skadar människors förtroende för branschen och kan skapa en rädsla hos individen för vad ett telefonsamtal kan ställa till. Därför välkomnar vi den skärpta domen, säger Ida Nyström, processråd vid KO i ett pressmeddelande.
Miljonvite
Det var ungefär tre år sedan som företaget använde de vilseledande säljmetoderna.
Torsdagens (5/9) dom slår fast att företaget använt metoder som strider mot marknadsföringslagen på flera sätt.
Domen är också förknippad med flera förbud och om företaget skulle bryta mot dessa kan det även tvingas betala ett vite på flera miljoner.