Seniorer missar julkonserter när covidbevisen dröjer
Foto: Getty Images
Nyheter | vaccinationsbevis

Seniorer missar julkonserter när covidbevisen dröjer

E-hälsomyndighetens problem att få fram skriftliga vaccinationsbevis i tid innebär att många seniorer tvingas avstå inbokade föreställningar i december. Utan att få pengarna tillbaka. ”Det är inte klokt. Det här får myndigheten bara klara av. Det här är en grupp som diskrimineras igen”, säger en upprörd Eva Eriksson, ordförande i SPF Seniorerna.

Jan Hagberg
Publicerad 2021-11-26

Senioren skrev på torsdagen om det kraftigt ökade trycket på skriftliga vaccinationsbevis sedan regeringen förra veckan kom med beskedet att från och med 1 december införa vaccinationsbevis för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 100 personer inomhus. Du kan läsa det här.

För den som har möjlighet att ladda ner vaccinationsbevisen digitalt är det inga problem.

Men många kan inte göra det och dagen efter regeringens besked kom 7 000 ansökningar om vaccinationsbevis på papper. Dagen innan var det 300 ansökningar. Istället för 5-10 dagar kan det nu ta flera veckor att få ett skriftligt vaccinationsbevis.

Eva Eriksson. Foto: Margareta Bloom Sandebäck

Många har hört av sig till SPF Seniorerna och är ledsna och upprörda över att de förmodligen inte kan gå på exempelvis julkonserter och teatrar som de bokat för länge sedan och sett fram emot. Pengarna tillbaka kan de inte heller räkna med.

Eva Eriksson skräder inte orden.

– Man måste prioritera detta. Man får inte införa såna här bestämmelser utan att se till att alla behandlas lika. Man måste veta vad det innebär för äldre när såna här beslut tas, säger Eva Eriksson och fortsätter:

– Nu får de helt enkelt ställa detta till rätta. Inför julen är det så många konserter som äldre går på så det är bara att sätta fart och jobba på E-hälsomyndigheten. Avsätt folk till att göra det, se bara till att ordna det.

Beklagar de långa väntetiderna

Senioren har varit i kontakt med E-hälsomyndigheten som beklagar att väntetiderna är långa nu för de som har sökt vaccinationsbevis med hjälp av blankett.

– Beslutet kom alldeles nyligen och gäller med kort varsel från den 1 december. Nu skalar vi upp vår organisation, anställer flera medarbetare och utökar våra tekniska lösningar för telefoni för att begränsa väntetiderna så långt det är möjligt, säger Jan Pettersson på E-hälsomyndighetens presstjänst.

”Anställer fler medarbetare”

Han poängterar också att det allra snabbaste sättet att få ett vaccinationsbevis är att skaffa en e-legitimation.

– Det bara ett par minuter och om du är osäker, ta hjälp av en vän eller familjemedlem för att kunna skaffa e-legitimation och hämta ditt bevis. Om du behöver en blankett och inte har en egen skrivare – ta då också hjälp av en vän, familjemedlem eller någon annan som kan skriva ut den. På biblioteket eller det kommunala medborgarkontoret brukar de också kunna hjälpa till att skriva ut. Då behöver du inte vänta på att vi ska skicka ut blanketten.

Vad gör ni för att skynda på hanteringen av de skriftliga vaccinationsbevisen.

– Nu jobbar vi för högtryck för att hitta lösningar för att snabba upp processen. Vi anställer flera medarbetare och tittar även på andra lösningar, för att den manuella hanteringen hos oss ska gå snabbare.

Det här innebär också att en grupp diskrimineras bara för att de inte kan ladda ner ett digitalt vaccinationsbevis. Är det verkligen okej av en statlig myndighet?

– Vi gör vårt absolut bästa för att snabba upp den manuella hanteringen. Alla som har rätt till ett vaccinationsbevis ska kunna få ett sådant, och vill man inte vänta finns den digitala tjänsten för den som har möjlighet att använda den.

Annemieke Ålenius, avdelningschef E-hälsomyndigheten, sa så här till TV4 på torsdagen:

– Den processen vi hade var dimensionerad för att hantera covidbevis för resor. Nu blir det ju lite en annan målgrupp som kanske behöver covidbevis så vi håller på att skala upp verksamheten och det kan ju ta lite tid.

På frågan hur lång tid svarade hon i TV4:

– Vi kan inte uttala oss riktigt om det nu men det kan ta flera veckor som det ser ut just nu, men som sagt vi jobbar med att skala upp vår kapacitet och beroende på hur snabbt vi lyckas med det så kommer också svarstiderna att bli efter det.

Senioren frågar även Jan Pettersson samma sak.

– Tyvärr är det svårt att i dagsläget ge en prognos räknat i dagar. Det beror på hur stort inflödet fortsätter att vara, säger han.

 

Jan Hagberg
Publicerad 2021-11-26

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas