Den som anmäler sig som användare av Kivra kan inte räkna med att få ett papperskvitto i butiken.
Kivra är en digital tjänst där man kan samla och lagra dokument som brev, fakturor och kvitton.
– Saker som man annars hade haft i pärmar, byxfickor eller i olika pappershögar. Säkert, tillgängligt och bra för miljön, säger kommunikationschefen Henrik Höglin till Senioren.
Men alla är inte nöjda med hur den snabba digitaliseringen fungerar. Användare av Kivra har hört av sig till Senioren med farhågor om svårigheter att få sina kvitton i pappersform i butiken.
Man upplever helt enkelt inte att man har sagt ja till att inte längre kunna få också sitt papperskvitto i butiken bara för att man har tackat ja till att få det lagrat digitalt.
Digital form
Men så här fungerar Kivra: Om du har anmält sig som användare digitaliseras dina kvitton med automatik. Du går då också automatiskt med på att inte längre erbjudas ett papperskvitto i butiken.
Om du hellre vill ha ett papperskvitto direkt i butiken måste du själv aktivt välja det alternativet i dina inställningar i Kivra.
Måste avaktivera
ICA Maxi i Bromma Blocks är en av många butikskedjor som samarbetar med Kivra. Om kunden har anmält sig som användare av Kivra så går alltså alla kvitton från alla ICA och andra anslutna kedjor och affärer till kundens ”brevlåda” i Kivra – i digital form.
– Önskar kunden papperskvitto som standard måste kunden avaktivera den digitala kvittotjänsten i Kivra, bekräftar ICA Maxis informationstjänst.
Kan få ändå
För den kund som inte är med i Kivra erbjuds papperskvitton som vanligt.
Om en kund som är Kivra-användare ändå vill ha kvittot i pappersform, så löser man det på plats, uppger ICA Maxis informationstjänst.
– Självklart kan kunden få papperskvitto ändå om de ber om det i kassan, säger man från ICA Maxis informationstjänst till Senioren.
Skatteverket
Enligt Konsumentverket ska man alltid bli erbjuden ett kvitto, antingen ett papperskvitto eller ett elektroniskt kvitto. Skatteverket är den myndighet som har tillsyn över den lag som reglerar detta.
– Det finns ingen lagstiftning som säger att kunden har rätt till papperskvitto i butiken om kunden har fyllt i hos Kivra att man önskar den digitala kvittotjänsten, säger Conny Svensson som är nationell samordnare på Skatteverket.
Så fungerar det
När man aktiverar kvittotjänsten i Kivra tackar man ja till digitala kvitton men också automatiskt nej till papperskvitton från företag som är anslutna, och som successivt ansluter sig till Kivra.
Kvittot skickas då automatiskt till dig i Kivra om du antingen uppvisar medlemskap hos ett företag som är ansluten till Kivra, eller om du har ditt betalkort kopplat till Kivra.
Då handlar det i stället om ett frivilligt avtal som kunden ingått med Kivra.
Det är alltså alltid upp till kunden att säga upp kvittotjänsten hos Kivra om kunden vill vara säker på att kunna få ett papperskvitto i butiken?
– Ja, det stämmer, säger Conny Svensson.