Så blev Viola och Göran grundlurade
Bild: Colourbox
Nyheter

Så blev Viola och Göran grundlurade

Viola berättar hur lätt det är att bli lurad och hur hårt det slår mot den drabbade. Både ekonomiskt och psykologiskt.

Jan Arleij
Publicerad 2024-06-17

Efter att vi publicerat Margaretas öppna brev till bedragarna fick vi fler brev till redaktionen. Här är ett av dem:

Du bedragare, du blåste oss totalt. Det började med ett SMS om lån som blivit beviljade och fortsatte med ett samtal på ett par timmar.
Du ifrågasatte gång på gång hur någon kommit över vårt bank-id. För att rädda våra pengar gjorde vi som du sa.
Vi tvivlade inte en sekund på att något var fel utan tackade gång på gång för att du hjälpte oss att skydda våra pengar.
Dagen efter när vi ringde banken fick vi veta att personen vi pratat med var bedragaren. Då rasade vår värld.
Du bedragare, tänker du någon gång på dina offer som har svårt att somna på natten, som vaknar och tänker – hur kunde vi bli så lurade, knappast vågar svara i telefonen och inte kunna lita på människor?
Vad är värst? Att vi gick på det eller pengarna som försvann?
Hoppas att du någon gång får ditt straff!” / Viola

När Senioren ringer Viola för att få veta mer framträder två saker:
Hur lätt hänt det är att bli lurad och hur hårt det slår mot den drabbade – ekonomiskt och psykologiskt.

Violas man, vi kallar honom Göran, fick ett SMS som uppgavs vara från Lendo, en jämförelsetjänst för privatlån. Beskedet på skärmen var att tre SMS-lån hade beviljats.
– Eftersom vi aldrig har tagit något SMS-lån ringde vi upp numret i meddelandet för att klara ut missförståndet, berättar Viola.

Bedragaren svarade att Görans bank behövde kopplas in, närmare bestämt dess säkerhetsavdelning.
– Där tog en ny person över som också lät seriös. Vi följde alla instruktioner och identifierade oss med bank-id.

Samtalet den där junieftermiddagen förra året tar två timmar. Viola och Göran anade ingenting, tvärtom kände de sig lättade och nöjda.
– Dessutom blev jag uppringd igen lite senare. Även mitt sparkonto måste skyddas, sa bedragaren. Jag anade fortfarande ingenting.
På några sekunder hade Viola förlorat mer än 100 000 kronor.

Det är först när Göran en dag senare ringer sin bank som katastrofen uppdagas. Sammanlagt har Göran och Viola berövats knappt en miljon kronor.
– Vi polisanmälde förstås direkt och beskrev också omedelbart i detalj för banken vad som hade hänt, berättar Viola som betonar att kontakten med banken hela tiden har varit bra.
Bankens egen utredning blev klar i oktober.
– Under hösten försökte vi att betala in det lilla vi kunde av våra pensioner till företaget. Vi hoppades också på att få tillbaka våra pengar från banken.

När ingenting hände övervägde de i början av januari att kontakta Allmänna reklamationsnämnden.
– Men dagen efter kom beskedet från banken, berättar Viola. Vi skulle få tillbaka 83 procent av det vi förlorat. Det var en obeskrivligt stor lättnad efter en mycket tung höst.
Med det beskedet har läkningen kunnat gå vidare. Men taggar sitter kvar.
– Hur kunde vi låta oss luras? Det går knappt att förstå. Och hur kan banken skicka över så stora summor till okända kontonummer i andra länder och även till Sverige när vi aldrig har gjort några utlandsbetalningar?
– Sen undrar man hur bedragarna kan ha blivit så cyniska. Det är kanske den allvarligaste och sorgligaste frågan.

Jan Arleij
Publicerad 2024-06-17
Läs också

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas