Myndigheters utformning av sina sajter riskerar att stänga ute många äldre medborgare. Det visar ny forskning.
Medborgare hänvisas ofta till webbplatser såsom 1177.se, pensionsmyndigheten och olika kommunala sajter vid myndighetskontakt. Men hur ser det ut med jämlikheten när det gäller möjligheter att tillgodogöra innehåll och service?
Den nya studien från Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) vid Jönköping University (JU) visar att gränssnitten på dessa sajter riskerar att stänga ute digitalt ovana, exempelvis många av de äldsta medborgarna.
Måste ha koll
Ordet gränssnitt kan översättas med program och bildens utseende på datorns skärm.
– Jag skulle säga att gränssnitten, i alla fall startsidorna är något av digitala broschyrer. Förutom att ha hyggligt bra läsförmåga och kunna ta sig an ganska stora textmängder behöver användaren också ha ganska bra koll på hur man hittar relevant information. Detta förutom att ha grundläggande färdigheter i dator- och webbanvändning, konstaterar Ernesto Abalo, docent i medie- och kommunikationsvetenskap i ett pressmeddelande.
Viktiga för välfärden
I studien ”Digital first or digital only?” har han undersökt gränssnitten för flera svenska webbplatser inom den offentliga sektorn. Webbplatserna valdes utifrån att de ofta påverkar äldre medborgares livskvalitet och är viktiga i kommunikationen med det svenska välfärdssystemet.

Ernesto Abalo menar att gränssnittens design och utformning kan vara en anledning till att många äldre undviker dem.
– Tidigare forskning om äldres digitala vanor visar att även om gruppen bör ses som heterogen, så är det omkring 15 procent av denna grupp som kan betraktas som icke användare av internet i Sverige och en stor andel av de äldre använder inte välfärdstjänster online. Det är inte helt orimligt att anta att gränssnittens utformning och innehåll inte motiverar äldre till en ökad användning, säger Ernesto Abalo.
Andra kanaler
Studien granskar också hur gränssnitten bjuder in användaren till kommunikation via andra kanaler, exempelvis telefon, kontorsbesök och e-post.
– Vissa gränssnitt är mer inbjudande till andra kontaktvägar, medan andra gör det ganska svårt för användaren att kontakta myndigheten i fråga. Som användare utelämnas man då till sin förmåga att utföra olika e-tjänster, vilket kanske är oproblematiskt för vissa användargrupper men betydligt svårare för exempelvis äldre, säger Ernesto Abalo.
– Konsekvensen blir då att digitaliseringen skjuter visst myndighetsansvar till medborgaren vilket riskerar skapa en ojämlik välfärd.
Större projekt
De fyra webbplatserna och dess gränssnitt som undersöktes var pensionsmyndigheten.se, 1177.se, almhult.se och vaxjo.se
Studien ”Digital first or digital only?” är publicerad i Journal of Aging and Social Change och finns tillgänglig som Open Access.
Studien är en del av forskningsprojektet ”Digitalt som default? Äldre medborgare och välfärdens gränssnitt”, som är finansierat av Vetenskapsrådet.