Privatekonomiska rådgivare ska stå på konsumentens sida. Det betonar Finansinspektionen, FI, som vill förbjuda provisioner.
Konsumentskyddet inom finansmarknaden måste stärkas. Det säger FI i sin rapport Konsumentskyddet på finansmarknaden.
Många banker och finansinstitut vill gärna erbjuda sina kunder ”rådgivning”, men det är inte alltid råden går att lita på. När den finansiella rådgivaren får provision för att sälja vissa typer av sparanden kan man ifrågasätta vems sida hen står på.
FI skriver att många företag ”ger bristfällig information, ger råd som inte ligger i konsumentens intresse och säljer dyra produkter som inte alltid lever upp till vad som utlovats.”
Samtidigt ökar behovet av rådgivning, eftersom svenskarna förväntas fatta beslut om allt från försäkringar, fondsparande, pensioner och lån, trots att mångas kunskaper om ekonomi, procentsatser och inflation är oroväckande låga.
Nu vill FI att provisioner ska förbjudas enligt lag inom allt vad finansiell rådgivning heter. Samtidigt vill inspektionen se enklare information kring finansiella produkter.
Tidigare har en lämplighetsprövning av försäkringsrådgivare föreslagits.
Frida Andersson Johansson
frida.johansson@veteranen.se