Många äldre i Region Stockholm kan inte boka sin andra vaccindos mot covid-19 trots att tidsgränsen närmar sig. ”Vi har ju ett helt nytt system med att ge två doser, vi behöver göra det på rätt sätt”, säger vaccinationssamordnaren Magnus Thyberg till Aftonbladet.
Har du fått första dosen på en vårdcentral fick du redan då en tid för andra dosen. Men det är om du har bokat via appen Alltid öppet eller ringt och vaccinerat dig på en vaccinationscentral som det inte är klart ännu.
Oroliga läsare som har fått första dosen i början av april hör av sig till Senioren och undrar varför de inte kan boka tid för andra dosen eller inte har fått det utlovade sms:et som skulle komma efter cirka tre veckor.
Svaret är att det helt enkelt inte är klart ännu och det går varken att boka via appen eller telefon för den andra dosen.
– Vi har fortfarande en liten tid kvar tills det är dags för de första i den fasen. Men det kommer att sjösättas i närtid, säger Magnus Thyberg till Aftonbladet.
Ändrade tidsintervaller
När det gäller massvaccinationer mot säsongsinfluensan är det bara en dos och då finns inte det här problemet.
– Vi har ett helt nytt system med att ge två doser på det här sättet, som vi inte har gjort tidigare. Vi behöver göra det på rätt sätt och så att det är begripligt och enkelt, säger Magnus Thyberg till Aftonbladet.
Sen har tidsintervallen mellan första och andra dosen ändrats och det gör att många kan känna sig stressade efter några veckor.
Enligt de nya rekommendationerna ska andra dosen med Pfizer tas mellan tre och högst sex veckor efter den första och för Moderna är det mellan fyra och sex veckor som gäller. Astra Zenecas vaccin är godkänt för ett intervall mellan fyra och tolv veckor även om Folkhälsomyndigheten rekommenderar sex till tolv veckor.