Antalet anmälda bedrägeribrott minskar. Det visar ny statistik från polisens nationella bedrägericentrum.
Både bedrägerier och kriminellas brottsvinster från telefonbedrägerier, så kallad vishing där bedragaren lurar och manipulerar sina offer till att dela med sig av inloggningsuppgifter och utföra ekonomiska transaktioner, minskar.
Telefonbedrägerierna gav de kriminella under september 30 miljoner kronor, vilket är en minskning med 16 procent i jämförelse med föregående månad.
Jämfört med september 2023 är det en minskning med 52 procent.
– Vi ser en tydlig koppling mellan nätverkskriminella och telefonbedrägerier. Att brottsoffrens pengar går till kriminella individer som återinvesterar pengarna i annan brottslighet kan vi inte acceptera, säger Lotta Mauritzson, samordnare på Nationellt bedrägericentrum, i en kommentar.
För tidigt
De vikande siffrorna är förstås glädjande.
– Men att redan nu säga att det är ett trendbrott är att ta ut segern i förväg, även om sifforna indikerar att vi är på väg åt rätt håll, säger Lotta Mauritzson.
Under året har Polisen tagit stora steg framåt med samverkan med privata aktörer i syfte att förebygga bedrägerier, menar hon. Dessutom har man ökat redovisningen till åklagare i bedrägeriärenden.
– Vi hoppas se ännu bättre effekter av det framöver.
Informerar
Polisen arbetar förebyggande mot vishing och andra bedrägerier bland annat genom dialoger med banker, mobiltelefonoperatörer och webbutiker för att stödja dem i arbetet med att göra plattformar svårare för bedragarna att angripa. Polisen genomför även regelbundet informationsinsatser.
– Informationen riktas mot olika målgrupper som vi ser att bedragarna riktar sig mot. Genom att rusta sig med kunskap om hur bedragarna gör kan allmänheten skydda sig från bedrägeriförsök, säger Lotta Mauritzson.
Finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) tycker att bankerna behöver göra mer.
I en intervju med TT säger han att bankerna borde använda sina historiskt höga vinster till att också bättre komma åt bedrägerierna.
– Efter vår påtryckning har bankerna beskrivit ett förändringsarbete. Vi följer nu mycket noga att det också omsätts i praktiken, säger Niklas Wykman.