Flera storbanker öppnar för att ersätta kunder som utsatts för bedrägerier. Ett välkommet första steg, säger Sveriges Konsumenter och SPF Seniorerna.
Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank och Länsförsäkringar blev på måndagen (2/1) första banker att lova att hörsamma Högsta domstolens, Allmänna reklamationsnämndens och Konsumentombudsmannens uppmaning att ompröva och reglera tidigare fall av bedrägerier, där kunder nekats ersättning.
”Vi kommer att gå i genom tidigare nekade kravärenden och bedöma ersättningsfrågan i enlighet med ny praxis. Processen beräknas pågå under åtminstone ett halvår”, skriver Viktoria Aastrup, Handelsbankens chef för extern kommunikation, i ett mejl till TT.
Det är ett välkommet besked enligt Sveriges Konsumenter.
– Andra banker borde följa efter, säger generalsekreteraren Jan Bertoft till TT.
Han betonar att det är extremt skickliga bedragare som utför bedrägerierna.
– Det finns gränser för hur förberedda, misstänksamma och kunniga vanliga människor ska vara. Bankerna har också ett enormt ansvar i att de inte lyckats skapa tillräckligt säkra system.
Tolv banker
Det var i somras som Högsta domstolen kom med ett beslut som ger offer för bankbedrägerier betydligt bättre möjligheter att få pengar tillbaka från banken.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) följde upp i november upp med nya rekommendationer.
Konsumentombudsmannen (KO) har också tryckt på med bland annat ett öppet brev i början av december till tolv storbanker.
Bör följa efter
SPF Seniorernas generalsekreterare Peter Sikström kommenterade genombrottet i TV4s Nyheterna på måndagskvällen:
– SPF Seniorerna är oerhört glada att några börjar och nu faktiskt tar det ansvar som man har haft hela tiden och som Högsta domstolen pekade på i somras i sin dom. Nu väntar vi på att alla andra ska följa efter.
400 miljoner
Varje år luras tusentals svenskar på sina besparingar av bankbedragare.
Under det senaste året har över 17 000 fall polisanmälts. Bara dessa fall bedöms ha gett brottsvinster på 400 miljoner kronor.