Glöm god sed. Enligt en ny dom är det helt okej att ringa säljsamtal till privatpersoners mobiltelefoner.
Vi läser ofta rapporter om äldre personer som blivit lurade av telefonförsäljare. Men det är inte bara seniorer som drabbas. Hela 96 procent av konsumenterna vill slippa bli uppringda av säljare från företag där man inte är kund. 60 procent tycker att det är lätt att bli lurad eller vilseledd av försäljare på telefon, rapporterar Konsumentverket.
Tidigare har det ansetts som god sed att bara ringa säljsamtal till fasta telefoner, mobiltelefonerna har man lämnat ifred. Men enligt en ny dom gäller inte det längre.
– Vi ser att många konsumenter far illa av säljsamtal i telefonen och därför anser vi att det är olyckligt att inte heller mobiltelefonerna är fredade längre. Den nya domen ökar betydelsen av att nixa sina telefoner om man inte vill bli kontaktad av säljare, säger Gunnar Larsson, Konsumentverkets generaldirektör.
Domen, som föll i Marknadsdomstolen, kom efter att Konsumentombudsmannen, KO, stämde ett energibolag för att de brutit mot god marknadsföringssed. Domstolen dömde till energibolagets fördel.
Som kuriosa kan nämnas att reportern blev uppringd på sin privata mobil medan hon skrev den här texten. Vem det var som ringde? En telefonförsäljare.
Frida Andersson Johansson
frida.johansson@veteranen.se
”Nixa”
Så spärrar du din telefon för säljsamtal:
Genom att anmäla ditt telefonnummer till NIX kan du spärra din telefon för att slippa bli uppringd av telefonförsäljare. Du kan både spärra din fasta hemtelefon och din mobiltelefon.
Ring 077 228 00 00