Se upp för bedragare som uppger sig vara från Konsumentverket. Uppmaningen kommer från myndigheten själv.
Det är inte första gången som bedragare använder Konsumentverket som identitet.
– Vi har återigen fått samtal och mejl från personer som utsatts för bedrägeriförsök där någon utger sig för att ringa från Konsumentverket eller vår vägledningstjänst Hallå konsument. Bedragarna har ringt upp både privatpersoner och företagare, uppger myndigheten på sin hemsida.
Men Konsumentverket ringer aldrig upp personer som inte kontaktat myndigheten. Inte heller ber man någon att logga in med sitt bank-id.
– Vi betalar heller aldrig ut någon ersättning till konsumenter. Bedragarna använder vårt namn för att vagga in konsumenter i en falsk trygghet.
Olika innehåll
Att bedragare använder Konsumentverkets eller Hallå konsuments namn är ett återkommande problem. Vad som sägs i samtalen varierar.
Enligt de konsumenter och företagare som drabbats har bedragaren antingen sagt att hen upptäckt ett obehörigt intrång på ett bankkonto eller att någon försökt lura konsumenten med ett telefonabonnemang. I ett fall har bedragaren ringt från ett nummer som liknar Hallå konsuments telefonnummer.
För att få hjälp har konsumenten sedan uppmanats att logga in på sitt bank-id, något som Konsumentverket/Hallå konsument alltså aldrig gör.
Anmäl direkt
Om du fått ett liknande samtal ska du genast anmäla detta till polisen, uppmanar myndigheten. Anteckna gärna bedragarens telefonnummer, namn och vad hen säger.
Förlorade kvarts miljon
Vem det än är som ringer upp och under samtalets gång vill att du ska identifiera dig med att knappa in ditt bank-id – gör det inte. Låt det bli en regel utan undantag.
Ett färskt exempel på hur illa det annars kan gå är när en kvinna i 80-årsåldern i början av augusti blev uppringd av ”Swedbank” som ombads att knappa in sitt bank-id. Kvinnan förlorade 239 000 kronor till bedragaren, rapporterar Ekot.