Finansmarknadsminister Peter Norman (M) förbereder ett förbud mot oseriös försäljning av finanstjänster över telefon. En hårt drabbad grupp är äldre som anlitat oseriösa fondförvaltare att ta hand om premiepensionen.
Dagens försäljning av finanstjänster över telefon är alltför ohederlig och oseriös, menar bedömare. Inte sällan med förödande konsekvenser för godtrogna kunder.
– Jag tycker det finns många anekdotiska bevis för att framför allt äldre sätter sig i avtal de inte begripit, och inte heller vill ha, genom mycket aggressiv försäljning på telefon. Då vill jag undersöka om det är rimligt att hålla på så, säger finansmarknadsminister Peter Norman till Ekot.
Svårt få igen pengarna
En fondförvaltare tar idag ofta ut en mycket hög avgift för att förvalta din premiepension.
– Man måste vara noga med att förstå och acceptera, att nu betalar jag ganska mycket pengar för en sådan här rådgivning. Pengar som jag har ganska låg sannolikhet att få igen, säger Peter Norman.
Skriftligt ska krävas
500 000 svenskar har anlitat pensionsförvaltare.
Ministern överväger att göra ett undantag i möjligheten att stifta avtal. Marknadsföring i telefon kan godtas, men en överenskommelse måste regleras i ett skriftligt avtal.
Muntligt är bindande
Muntliga avtal är i dagsläget bindande och går inte att bryta. Gunnar Olsson är chef på konsumenternas försäkringsbyrå.
– Sedan kan företaget spela upp det här samtalet för konsumenten. Då känner konsumenten sig ännu mer pressad. Eftersom företaget hotar att gå till Kronofogden faller man till föga och betalar de här 700 kronorna, trots att man egentligen inte ingått något formellt avtal, säger Gunnar Olsson till Ekonomiekot.
Jan Arleij
Jan.arleij@veteranen.se