Transportstyrelsen gör nya försök att nå ut med kravet på hälsoundersökning av äldre bilförare. Nu får man stöd av infrastrukturministern.
På en pressträff under pågående Tylösandsseminariet sa infrastrukturminister Anna Johansson (S) att hon vill se ett system med återkommande kontroller av körkunskaper under livet.
– Jag har alltid varit fundersam över att folk som tar körkort i 18-årsåldern kan köra vidare som vanligt när de är 55, trots att så många regler och annat ändrats en massa på de åren, sa Anna Johansson.
Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren betonade att hälsoskäl kan motivera kontroller.
– Varje år konstateras 25 000 nya fall av demenssjukdom i Sverige, men trots att läkare är tvungna att rapportera om någon av dem har körkort är det bara 5 000 körkort om året som återkallas på grund av sjukdom eller i avsaknad av medicinska intyg, sa hon under seminariet.
Som veteranen.se nyligen rapporterade försöker Transportstyrelsen återkommande få gehör för synsättet att hälsokontroller är nödvändiga. Syftet är att hitta personer som på grund av demens eller någon annan sjukdom inte längre bör köra bil.
SPF Seniorerna har också genom förbundsordförande Christina Rogestam förordat en obligatorisk hälsokontroll, men först vid 80 eller 85 års ålder.
Infrastrukturminister Anna Johansson tror att det finns ett folkligt stöd för hälsokontroller om det kan höja trafiksäkerheten.
Dessutom finns sådana undersökningar i alla andra nordiska länder, framhöll ministern som för övrigt själv inte har körkort.
Jan Arleij
jan.arleij@veteranen.se
Möte om säkerhet
Tylösandsseminariet är ett stort trafiksäkerhetsseminarium som arrangeras av MHF varje höst sedan 1957.
MHF är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som främst arbetar för trafiknykterhet.
MHF har 20 000 medlemmar.