De långa väntetiderna på bostadstillägg har kritiserats hårt. Nu får Pensionsmyndigheten medel för att korta köerna och komma igång med det nya pensionstillägget.
Totalt finns 43 miljoner extra avsatta för Pensionsmyndigheten i vårens budget. 33 miljoner ska gå till att införa det utlovade pensionstillägget med som mest 600 kronor i månaden.
Men tio miljoner är vikta till att öka tillängligheten. Och det behövs.
Halvårs väntan
Pensionsmyndighetens kundservice är ”hårt belastad till följd av ett ökat antal ärenden under en längre tid”, står det i budgetpropositionen. Senioren har rapporterat om personer som fått vänta i mer än ett halvår på sina pengar. Och PRO har JO-anmält Pensionsmyndigheten för de långa handläggningstiderna.
Skarp kritik
JO å sin sida har kritiserat Pensionsmyndigheten för att de inte svarar i telefon. Väntetider på upp till två timmar är oacceptabelt, enligt JO.
Positivt
– Det är positivt att Pensionsmyndigheten får ytterligare medel för att arbeta vidare med att korta sina allt för långa handläggningstider, kommenterar SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson.
De tio extramiljonerna ska dock även räcka till webbtjänsten ”Min pension”, den digitala tjänst myndigheten – och regeringen – framhåller när man pratar tillgänglighet.
Läs mer om vårbudgeten här i 20 miljarder till välfärden och Fler anpassade bostäder för äldre.