”Måste känna sig trygg med tekniken”
Barbro Westerholm, Peter Sikström och Jonas Ek.
Nyheter

”Måste känna sig trygg med tekniken”

Teknik kan underlätta vardagen för många. Men för vems skull finns den? Ska biståndshandläggare sälja in IT-tjänster? Det diskuterades på SOS Alarms seminarium.

Frida Andersson Johansson
Publicerad 2017-07-05

SPF Seniorernas generalsekreterare Peter Sikström och riksdagsledamoten och tidigare ordföranden för SPF Seniorerna, Barbro Westerholm (L), förde de äldres talan när digitala hjälpmedel diskuterades i seminariet ”Den tysta IT-revolutionen inom äldrevården”.

E-hemtjänst

Nacka kommun stod i fokus. Där har man nämligen bestämt sig för att bli en e-hemtjänstkommun där tekniska hjälpmedel ska sänka kostnaderna, samtidigt som tryggheten för de äldre ska öka.

Utveckligen går långsamt inom hjälpmedelstekniken, menade Jonas Ek, projektledare för välfärdsteknik i Nacka kommun.

– Tittar du på trygghetslarmen för tjugo år sedan och så tittar du på hur de ser ut idag, så är de exakt likadana. De var grå förut, nu är de vita och de har gått från att vara analoga till att bli digitala.

Sensorer och kameror

Han jämförde med hur mycket som hänt i samhället bara under de tio år som gått sedan den första iphonen lanserades och påpekade att moderna trygghetslarm med gps-funktion gör det möjligt att röra sig fritt på ett annat sätt.

– Traditionella trygghetslarm kan vara kontraproduktiva genom att du känner dig trygg i ditt hem, men kanske inte vågar gå ut.

En annan tjänst är så kallad digital tillsyn, som antingen kan ske via kamera eller genom tryck- eller rörelsesensorer som kan slå larm när någonting avviker.

Berör många

Finns det ingen risk att man känner sig övervakad, frågade moderatorn Stefan Winblad.

Det beror på hur man uttrycker sig, menade Agneta Aldor från IT-företaget Procube. Hon poängterade att man måste se vad det finns för behov, och att det inte bara användarna, utan även omsorgspersonalen och cheferna måste ta till sig tekniken. Störst motstånd märker hon hos chefer, men inte av ointresse utan på grund av ekonomin.

Marknadsförare

Agneta Aldor kallade biståndshandläggarna för marknadsförare av välfärdstjänsterna.

– Är det ingen som ansöker om det så kommer vi inte att ha de här lösningarna.

Jonas Ek gick ännu längre och kallade biståndshandläggarna för säljare och menade att det gäller att ”paketera tjänsterna” på attraktiva sätt.

– Vi kan ha hur bra och fin teknik som helst, men kan inte biståndshandläggarna förmedla detta till kunderna så kommer det inte att hända någonting.

Viktigast att det fungerar

– Nacka ska vara i framkant och testa ny teknik, sade Jonas Ek.

Han fick mothugg av Peter Sikström.

– Nej, det är inte viktigt att ligga i framkanten för de personer som ska använda de här systemen. Det vill ha en beprövad teknik som fungerar och är inte intresserade av om det är version 2.0 eller 3.0. De vill ha 0.0 och veta att det fungerar.

Även Barbro Westerholm poängterade vikten av att tekniken är väl utprövad och fungerar när den kommer in i en persons hem, liksom att personalen vet vad det handlar om. Den älde ska erbjudas att prova, och den som inte är nöjd ska få annan hjälp.

– Lyssna på användarna!

Alla är olika

Samtidigt sade hon att man inte ska ha fördomar. Själv tyckte hon det lät hemskt med en kamera i sängkammaren, men sedan träffade hon 92-åriga Bertil som tyckte att det var fantastiskt att slippa ligga vaken och vänta på hemtjänsten.

Men, sade Barbro Westerholm, man får inte använda tekniken för att rationalisera bort mänskliga kontakter. Det är en farhåga som delas av bland andra Demensförbundet, och även av flera av SPF Seniorernas medlemmar.

Upplevelsen viktig

– Det är den upplevda tryggheten som är viktig, sade Peter Sikström. Det spelar ingen roll hur bra en kamera fungerar om den som ska använda det inte känner sig trygg med den.

Han menade att det såklart finns personer som är föregångare och gärna provar nyheter, men att det stora flertalet äldre med omsorg inte är bekväma med digitala prylar.

– Vi hittar gamla som ligger hemma skadade, med larmknapp. Men de har inte tryckt på den. För de är inte vana vid den.

Gör teknik som folk vill ha

Barbro Westerholm tryckte på att användarna själva måste vara med i utvecklingen av tekniken. Den som är nöjd kommer att tipsa sina vänner. Det är bättre än att det kommer från någon som vill ”sälja på dig” tjänster.

Hon menade också att tekniken måste vara estetiskt tilltalande och inte får vara skrymmande, om folk ska vilja ha den hemma.

– Vid integritetskänsliga tillfällen, som toalettbesök, skulle vara mycket vunnet med ny teknik om den gör att man kan klara sig själv utan att behöva två personer som följer med.

Oändlig möjlighet

– Tekniken kan vara en oändlig möjlighet och kommer att bli en oändlig möjlighet. Men det räcker inte att vi yngre eller teknikutvecklarna eller SOS alarm känner sig trygga. De som använder tekniken måste känna sig tryggare med den. Annars springer vi för snabbt in i framtiden, sade Peter Sikström.

Frida Andersson Johansson
Publicerad 2017-07-05

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas