För tre år sedan nådde SPF Seniorerna Vintergäcken Mölnlycke 75 procent av sina medlemmar med e-post. Nu är den siffran uppe i hela 94 procent. Hur har de lyckats med det?
Senioren ringer upp Bengt G Bengtsson i Mölnlycke för att fråga hur de gjort.
– Vi har fokuserat på att nå ut till medlemmar som inte har en angiven e-postadress. Vi har informerat via hemsidan och frågat alla vi har träffat om de har anmält en e-postadress, kursledarna har sett till att medlemmarnas e-postadresser har uppdaterats. Därefter gick vi ut med ett brev till kvarvarande vi inte hade adresser till och kompletterade med utbildningsinsatser.
Sen kom pandemin och då bildades en omsorgsgrupp som skulle nå ut till medlemmar för att undersöka om de hade anhöriga och om de fick hjälp.
– Det ringdes runt mycket och i den vevan såg vi till att skaka fram e-postadresser också, säger Bengt.
Även om man inte har egen e-postadress kan det gå att lösa ändå.
– I vissa lägen kan en anhörig ta emot e-posten och vidarebefordra informationen, säger Bengt.
Samarbete ligger bakom det lyckade resultatet men det allra tyngsta lasset har dragits av Barbro Månsson, kassör och registeransvarig i föreningen.
Däremot tror Bengt inte att det blir så mycket större ökning.
– Nej, vi kommer aldrig att nå alla utan det här är nog ungefär så högt vi kan komma.
Men 94 procent av 820 medlemmar är imponerande.