Lurad av bedragare – nu stäms banken
Foto: Getty Images
Nyheter | Till domstol

Lurad av bedragare – nu stäms banken

Sven Axelsson i Strängnäs förlorade 290 000 kronor efter att ha lurats av telefonbedragare. Nu stämmer Konsumentombudsmannen (KO) banken för att inte ha gjort mer för att hejda bedrägeriet.

Jan Arleij
Publicerad 2025-03-04

Pengarna har kunnat överföras från Svens konto trots att bankens säkerhetssystem flera gånger reagerat. Nu hjälper Konsumentombudsmannen Sven genom att stämma banken.

– KO:s uppfattning är att banken ska betala skadestånd till Sven. Varningsklockorna på banken ringde högt. Trots det fick bedragaren fortsätta att försöka föra över pengar. Till slut lyckades det, säger Pär Magnusson, processråd vid KO i en kommentar.

Oklart om ansvar

Nu hjälper alltså Konsumentombudsmannen Sven genom att stämma Sparbanken Rekarne.

KO anser att banker i allmänhet måste ta ett större ansvar för att skydda sina kunders tillgångar mot bedrägerier. Genom domstolsprövning vill man få det tydligt vilket ansvar bankerna har.

Sparbanken Rekarne har ännu inte velat kommentera fallet till media.

Det här är den andra domstolsprocessen där KO deltar genom att biträda den som drabbats av bedrägeri.

Senioren har tidigare berättat om målet mot Nordea där KO biträder John-Erik Johansson, där banken vann i första instans. Domen är överklagad.

Brottsoffret klandras

År 2023 medförde den organiserade brottsligheten att konsumenter – främst äldre – förlorade 708 miljoner kronor genom bedrägerier, konstaterar KO i ett pressmeddelande.

Det är inte ovanligt att bankerna hävdar att brottsoffret själv ska klandras för bedrägeriet, vilket gjort att bankernas eget ansvar har hamnat i skymundan, menar KO.

SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson välkomnar att Konsumentombudsmannen biträder ett brottsoffer som utsatts för bedrägeri på grund av misstänkt otillräcklig säkerhet hos banken:

– Banker har alltför länge tillåtits ha bristande säkerhet och undvikit ansvar. Det är orimligt. Därför är det bra att detta nu prövas rättsligt. SPF Seniorerna menar att bankers ansvar för kunders förluster på grund av bedrägerier ska skärpas. Ett tydligare ansvar för bankerna är en viktig åtgärd för att stoppa den omfattande kriminaliteten som drabbar inte minst seniorer, säger hon.

Jan Arleij
Publicerad 2025-03-04

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2025 Senioren - När insidan räknas