Nu måste politikerna fullfölja sina löften från valrörelsen och sätta ner foten gentemot oseriösa och oärliga telefonförsäljare. Det skriver SPF Seniorerna och en lång rad organisationer.
Bakgrunden är att den statliga utredningen ”Ett stärkt konsumentskydd vid telefonförsäljning” föreslår åtgärder mot den aggressiva marknadsföring som pågått länge och enligt debattörerna dessutom verkar öka i omfattning.
– Det den nya utredningen föreslår är egentligen självklart – att konsumenten i efterhand ska få bekräfta det avtal som ingåtts. Det ska alltså inte gå att endast pressa fram ett ”ja” på telefon, utan konsumenten ska få laglig rätt att se villkoren i skrift eller via e-post, skriver organisationerna i ett debattinlägg på Corren.se.
Sveriges har hittills haft svagt konsumentskydd jämfört med många andra länder, anser debattörerna.
– Vi hade gärna sett att utredningen hade gått ett steg längre och infört ett krav på förhandsgodkännande från dig för att över huvud taget få ringa upp.
– Vi tycker att det är principiellt fel att det krävs en aktiv handling för att slippa marknadsföring via ett så privat, överrumplande och påträngande medel som telefonen.
Utredningen är nu ute på remiss.
Inte bara äldre skulle skyddas av en skarpare lagstiftning. Andra utsatta grupper är personer med funktionsnedsättning och de som inte förstår språket tillräckligt, påpekar företrädarna för de åtta organisationer som skrivit under debattartikeln.
Jan Arleij
jan.arleij@veteranen.se
UNDERTECKNARNA
Örjan Brinkman
ordförande Sveriges Konsumenter
Amadeu Batel
ordförande i SIOS, Samarbetsorgan för etniska organisationer i Sverige
Monica Bäckman
SKPF, Svenska kommunalpensionärernas förbund
Stig Nyman
ordförande Handikappförbunden
Christina Rogestam
ordförande SPF Pensionärerna
Niclas Sturesson
ordförande Konsumentvägledarnas förening