Konsumentverket varnar för bluffsamtal från personer som uppger sig ringa från myndigheten.
Det är inte första gången som Konsumentverket (KO) uppmanar till stor försiktighet och vaksamhet.
Men nu märks en ökning av samtal från oroliga privatpersoner.
Upplysningstjänsten Hallå konsument får återigen samtal från konsumenter som berättar att de blivit uppringda av Konsumentverket som erbjudit hjälp på olika sätt.
Ringer aldrig
Men det är inte Konsumentverket som ringer. Det är bedragare som utger sig för att vara från Konsumentverket, skriver KO på sin hemsida.
Konsumenterna som hör av sig undrar om det verkligen är myndigheten som ringer.
– Men Konsumentverket ringer aldrig den här typen av samtal. Konsumentverket betalar heller aldrig ut någon ersättning till konsumenter. Bedragarna använder bara Konsumentverkets namn för att lura in konsumenter i falsk trygghet.
Falska upplägg
Vad som sägs i samtalen varierar. En del konsumenter som blir uppringda har tidigare blivit utsatta för ett bedrägeri, andra blir under samtalet informerade om ett påhittat bedrägeri som ska ha skett.
I samtalen hänvisar bedragarna bland annat till att konsumenten ska ha blivit id-kapad, utsatt för bankbedrägeri eller pålurad påhittade telefonabonnemang.
Samma mönster
Metoden känns igen från andra sammanhang där bedragare ringer upp sina tilltänkta offer.
Gemensamt är att bedragaren som ringer påstår sig kunna hjälpa konsumenten att till exempel bli av med ett påhittat abonnemang eller få hjälp att få pengar tillbaka. För att få hjälpen som erbjuds uppmanas konsumenten att legitimera sig med bank-id eller uppge sina bankuppgifter, berättar KO.
Tre råd
Myndighetens uppmaning är tydlig:
• Lämna aldrig ut personuppgifter över telefonen.
• Om du har fått eller får liknande samtal ska du genast kontakta polisen.
• Anteckna gärna bedragarens telefonnummer, deras namn och vad de säger.