Regeringens utredare föreslår att kommuner ska få en laglig rätt att be om registerutdrag vid anställning. Det borde vara obligatoriskt, menar SPF Seniorerna.
Utredningen om ökade registerkontroller vid anställning i kommun överlämnade på torsdagen sitt betänkande till regeringen.
Utredningen har haft i uppdrag att ge kommuner bättre förutsättningar att genomföra bakgrundskontroller vid anställning, bland annat för att minska risken för infiltration och inre påverkan.
Utredningen föreslår därför bland annat att
- det ska bli möjligt att göra registerkontroller vid anställning som innebär arbete med äldre och personer med funktionsnedsättning
- registerkontrollerna av dem som arbetar med barn ska utökas till att omfatta fler brott och uppgifter ur misstankeregistret
- kommuner ska få möjlighet att besluta om registerkontroller vid anställning till befattningar som är kritiska för kommunens förmåga att utföra sitt uppdrag.
SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson välkomnar utredningens arbete, men är samtidigt kritisk.
– Vi är positivt inställda till att utöka registerkontrollen i kommuner. Registerutdrag är ett bra komplement vid rekryteringar av personal till hemtjänst, särskilda boenden och biståndsbedömt trygghetsboende. Registerutdrag är ett effektivt verktyg som kan ha stor betydelse då personal arbetar med personer som har svårare att ta tillvara sina intressen.
– Samtidigt är det förvånande att registerkontrollen inte föreslås bli obligatorisk för kommunerna, utan ska kunna väljas bort. Seniorer som tar emot samhällets service måste kunna lita på att den inte innebär en risk att utsättas för brott. Allt som kan minimera den risken är värt att pröva.
– Jag är kritisk till att regeringen och utredningen inte också har sett över möjligheten med registerkontroll i hemsjukvården och hoppas att denna verksamhet snart också nagelfars.