Konsumentombudsmannen har fått nog. Nu stämmer man Seniortelefoni för vad man kallar ett hänsynslöst agerande mot äldre.
Seniortelefoni ringer upp äldre personer och ger sken av att erbjuda en pensionärsrabatt på deras ordinarie fasta telefonabonnemang.
Företaget struntar i om den som svarar har svårt att höra eller förstå vad som sägs, hävdar Konsumentombudsmannen (KO).
Måste agera
Säljarna informerar ytterst knapphändigt om ångerrätten och företaget skickar sedan ut fakturor för något som de uppringda inte har beställt.
– Vi tycker att det är mycket allvarligt att ett företag agerar så här mot äldre. Det är oseriöst och rent av hänsynslöst. Därför vill vi att domstolen agerar både mot företaget och personen bakom, säger Carolina Andersson, processråd hos Konsumentombudsmannen, KO.
Många anmäler
Under ett drygt år har över 80 anmälningar kommit in till Konsumentverket mot Seniortelefoni.
Stämningen är enligt KO en av en rad mot ”fulsäljande” företag som riktar in sig på just äldre.
Flera bolag under lupp
Nyligen kom domen mot Fastcom, en telefonförsäljare som enligt KO också gav sken av att ringa från konsumentens ordinarie teleoperatör.
Andra företag som KO tidigare uppmärksammat är Svenska Telebolaget, Gothia Telecom och 0700.