Flera bolag som systematiskt ringer upp äldre och lurar dem till ofrivilliga affärsavtal jagas nu av Konsumentverket och Kronofogden.
På kort tid har mängder av anmälningar och klagomål kommit in till Konsumentverket och verkets upplysningstjänst Hallå konsument om Svenska elbolaget och Svenska telebolagets telefonförsäljning.
Sedan tidigare finns även anmälningar mot Nytel.
Går på 90-plussare
Bolagen tycks metodiskt ha ringt upp åldringar och vilselett dem att byta el- respektive telefonabonnemang.
Flera av de drabbade är över 80 år och vissa över 90.
Av ljudupptagningar av säljsamtal som Konsumentombudsmannen (KO) tagit del av framgår det att konsumenterna inte alltid ens förstår vad det är som bolagens telefonförsäljare pratar om.
Andra har endast tackat ja till att få information hemskickad.
Allvarliga överträdelser
Det handlar om så allvarliga överträdelser att KO beslutade att ansöka om så kallad kvarstad mot de tre bolagen hos Stockholms tingsrätt. Så fort beslutet kom från tingsrätten i fredags verkställdes det av Kronofogden och tillgångar har nu säkrats, skriver skriver Konsumentombudsmannen i ett pressmeddelande.
Syftet med åtgärden är att hindra eventuella försök att tömma bolagen på pengar innan en marknadsstörningsavgift kan dömas ut.
Stämningsansökan
KO ska nu inom en månad komma in med en stämningsansökan till tingsrätten.
Jan Arleij
jan.arleij@senioren.se