Klarna har fällts för åldersdiskriminering efter att ha blockerat en 100-åring från att fortsätta göra affärer.
Bolagets system kunde inte göra skillnad på om personen var född på 1900- eller 2000-talet, skriver bolaget i sitt svar till DO.
– Det har förekommit fall där vi på grund av tekniska utmaningar inte har kunnat acceptera kunder över 100 år, vilket naturligtvis är mycket olyckligt”, säger Johanna Nyman på Klarna Bank i en kommentar.
Klarna säger sig nu ha åtgärdat saken, och DO har därmed avslutat fallet.
Teknik
Orsaken till diskrimineringen har varit av teknisk natur, säger Klarna till Senioren.
– Vi har tidigare inte på ett tillförlitligt sätt kunnat veta om en person är född till exempel 1903 eller 2003. De tekniska begränsningarna har nu lösts, en förändring av systemet har genomförts och det borde inte längre finnas några ytterligare problem av detta slag, säger Aoife Houlihan vid bolagets informationsavdelning.
– Vår VD har kontaktat kunden och hennes familj och framfört en personlig ursäkt för de besvär som detta har orsakat.
Erfarenhet
Klarna säger sig ha lärt sig av det inträffade.
– Vi måste se till att vår underliggande teknik inte skapar några onödiga hinder för att människor ska kunna använda våra tjänster, säger Aoife Houlihan.