Konsumentombudsmannen hotar sex företag med vite om de inte slutar med prisfusk. Bland företagen återfinns Jysk och Mio.
I höstas genomförde Konsumentverket en stor granskning av hur företag skötte sig under höstrean. Denna granskning har nu följts upp av myndigheten som via Konsumentombudsmannen (KO) hotar sex företag med vite om de inte bättrar sig.
De sex företagen är:
- Jysk
- Mio
- Sänghuset Elgen
- New Bubbleroom Sweden
- S E Möbler
- Aim Apparel
Enligt Konsumentverket har dessa företag inte visat rätt ordinarie pris vid reor. De har i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. Flera gånger ska företagen dessutom ha angett ett högre pris som aldrig använts i verkligheten.
–Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, kommenterar Pär Magnusson som är processråd vid KO.
Företagen hotas nu alltså med viten från en halv miljon upptill två miljoner kronor om de inte upphör med detta prisfusk.
Beslutet kan överklagas till Patent- och marknadsdomstolen.
–Vi har tagit del av Konsumentverkets bedömning och sätter oss nu in i vad den innebär. Våra system har uppdaterats sedan Konsumentverkets granskning, som genomfördes i höstas, och kunden kan tydligt ta del av det lägsta priset de senaste 30 dagarna på vår hemsida, kommenterar Sandra Martinsson som är kommunikationschef på Jysk Sverige.
Senioren har även sökt Mio för en kommentar.