En man ringer upp äldre patienter och uppger sig vara deras läkare. Han försöker sedan få dem att köpa en ny och mycket dyr medicin. Polisen har hittills inte sett något liknande.
Bedragaren känner också till – vilket förbryllar polisen – den äldres diagnos, och dessutom att ett besök är inbokat på en vårdcentral inom den närmaste tiden.
Den falske läkaren ber under samtalet den äldre att sätta in pengarna på ett bankkonto.
Han erbjuder sig att sälja medicinen direkt till patienten, antingen genom att erbjuda personligt möte där kontanter skulle kunna överlämnas, eller att pengar skulle sättas in på ett visst konto.
Viktigt att anmäla
Medicinen ska hon sedan få av sköterskan i samband med det kommande besöket på vårdcentralen, och pengarna utlovas hon vid ett senare tillfälle få tillbaka från Försäkringskassan.
– Vi tror att det kanske finns personer som utsatts för den här ”doktorn” men som inte anmält det till polisen. Vi är mycket angelägna om att det görs en anmälan om saken så att vi kan få en så heltäckande bild av brottsligheten som möjligt, som kan hjälpa oss att ringa in den misstänkte och få honom lagförd, skriver polisen i Dalarna i ett pressmeddelande.
Olika landsting
Polisen har hittills konstaterat fyra fall – tre i Dalarna och ett i Stockholm. Det rör sig sannolikt om samme man.
Det första telefonsamtalet skedde i torsdags. I fredags kom ytterligare två. Ett av samtalen är knutet till vårdcentralen i Mora, ett annat till vårdcentralen i Hedemora, där ”läkaren” begärde 22 000 kronor av den äldre patienten.
Möjligt dataintrång
Landstinget betonar att man inte jobbar på det sätt som beskrivits ovan.
– Nej, så går det aldrig till. Läkare skriver ut receptet som patienten hämtar på apotek och som ingår i högkostnadsskyddet, säger landstingsjuristen Lena Jönsson till Dala-Demokraten.
Landstinget misstänker i dagsläget inte att något dataintrång har skett, men utreder händelserna internt.
Jan Arleij
jan.arleij@senioren.se