”Ett hån” uppmana äldre skaffa hemligt telefonnummer
Eva Eriksson.
Nyheter | Felsyn

”Ett hån” uppmana äldre skaffa hemligt telefonnummer

Telefonbedrägerierna mot äldre ökar, konstaterar polisen som nu uppmanar äldre att skaffa hemligt telefonnummer. Det är ett hån, dundrar SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson.

Jan Arleij
Publicerad 2025-01-22

Det var TV4 Nyheterna som i söndags rapporterade att flera polisregioner ser att bedrägerierna mot äldre ökar kraftigt.

– Den sista tiden har vi legat på 60-70 ärenden per vecka, det är en katastrofal ökning, sa Björn Sidenhjärta, gruppchef för bedrägerisamordningen i polisregion Mitt.

– Bedragarna är helt beroende av att de kan hitta telefonnummer. Det gör de på olika hemsidor. Mitt bästa tips är till äldre eller om du har en bekant som kan bli lurad är att skaffa ett nytt hemligt telefonnummer.

Märkligt synsätt

Rådet speglar en helt orimlig samhällssituation, säger en mycket kritisk Eva Eriksson.

– Nu uppmanar samhället oss seniorer att som jagade villebråd skaffa hemligt telefonnummer. Jag hade aldrig kunnat förställa mig att vi skulle uppleva en sådan situation.

Fel fokus

Eva Eriksson betonar behovet av helt andra åtgärder som på riktigt skyddar äldre mot bedrägerier.

– Vi vill att spridningen av personuppgifter på digitala söktjänster stoppas, att bedragare inte ska kunna maskera sitt telefonnummer eller e-postadress så det verkar tillförlitligt och att bankerna ska tvingas höja sin säkerhet och redovisa sina bedrägeriförluster offentligt.

För långsamt

Hon kräver att insatser som dessa nu görs så snart som möjligt. Fokus kan självklart inte ligga på att utsatta äldre människor ska behöva ”huka sig under hemliga telefonnummer”.

– Men det går för långsamt. Kraftfulla åtgärder krävs redan nu, understryker Eva Eriksson.

Så skyddar du dig mot telefonbedrägeri

• Lägg på luren
Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släkting eller någon från din bank, ett företag eller en myndighet. Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.
• Logga inte in
Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från din bankdosa eller till ditt betalkort om någon frågar efter det. Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.

• Lita inte på den som ringer
Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut. Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.

Källa: Polisen

Dölj faktaruta
Jan Arleij
Publicerad 2025-01-22

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2025 Senioren - När insidan räknas