Sociala medier är inte bara för unga. En stor del av landets seniorer hänger med i gemenskapen.
Sociala medier har hittat många användare i den äldre målgruppen. Även om Facebook minskar bland de yngsta så ökar det bland äldre användare och är dominerande bland alla sociala medier.
Hälften av internetanvändarna mellan 66 och 75, och nästan en tredjedel av internetanvändarna över 76 besöker Facebook då och då. Var fjärde, respektive var åttonde gör det dagligen. Det visar siffror som presenteras i Internetstiftelsens årliga rapport Svenskarna och Internet, av Olle Findahl och Pamela Davidsson.
Tittar man även på dem som inte använder internet, så är det totalt 13 procent, mer än var åttonde person, av alla som är 76 år eller äldre som besöker Facebook då och då.
Även Instagram har hittat användare bland seniora internetanvändare. Tio procent i gruppen internetanvändare mellan 66 och 75 år och sex procent i gruppen över 76 använder Instagram då och då. Något färre, nio respektive fyra procent, är det som använder Twitter, enligt rapporten.
Text: Frida Andersson Johansson
frida.johansson@veteranen.se
Häng med
Veteranen finns i sociala medier. Du hittar oss på Facebook, Instagram och Twitter. OBS: När tidningen byter namn till Senioren från och med nr 1 2016 kommer vi även att byta namn i Sociala medier.
42 procent av seniorerna i gruppen 76 + använder internet hemma någon gång, även om bara 29 procent gör det dagligen. I gruppen mellan 66 och 75 års ålder är det hela 80 procent som använder internet hemma någon gång, och 62 procent som gör det dagligen