Är övre åldersgränser för att motverka bankbedrägerier en bra idé? Nej, verkligen inte, säger SPF Seniorernas generalsekreterare Peter Sikström och undrar hur det skulle se ut om kungen inte fick bestämma fritt över sitt bankkonto.
Det var på Svenska Bankföreningens webbinarium om Samverkan för att motverka bedrägerier frågan kom upp.
Efter att polisen redogjort för aktuell lägesbild och representanter från banker och BankID förklarat vad de gör för att motverka bedrägerier deltog bland andra SPF Seniorernas generalsekreterare i det efterföljande panelsamtalet.
Sedan tidigare har det framförts förslag om att införa någon form av åldersgräns för betalningar. Att det exempelvis ska kunna vara en fördröjning på tre bankdagar.
En av de första frågorna Peter Sikström fick av moderatorn Peter Göransson från Svenska Bankföreningen var just om det ska finnas åldersgränser.
– Nej, absolut inte. Sätter vi upp åldersgränser och börjar prata om att man ska ha skydd för att man passerat en viss ålder kommer det att få förödande konsekvenser, säger Peter Sikström och menar att det enkelt hade gått att inte komma med ett sådant förslag.
”Har inte pratat med de äldre”
– Prata med seniorerna direkt. Det här är ett gäng välmenande män och kvinnor i medelåldern som har kommit med förslaget. De tycker att det är en smidig lösning men man har inte pratat med de äldre, säger Peter Sikström och fortsätter:
– Sätter vi upp en åldersgräns, vi kan ta 75 år som exempel, då har vi satt upp gränser för vår statschef som är 78 år och snart fyller 79. Mannen som har Sveriges högsta ämbete ska banker och andra börja sätta upp gränser för, det är absurt.
På webbinariet deltog representanter från bankerna och polisen samt Peter Sikström från SPF Seniorerna.
Information på äldres villkor
Alla var eniga om att det behövs mer information, bättre system, mer samverkan och att människor vågar prata om det.
Däremot menar SPF Seniorerna att äldre måste involveras mer i diskussionerna.
– Bankerna och polisen pratar mycket varandra men kommunikationen med seniorer, som berörs mest, är väldigt bristfällig, säger Peter Sikström och menar också att informationen måste komma på äldres villkor.
– Det kan vara tryckt material och i tidningar, många seniorer vill ha mer handfast i händerna. Väldigt många banker lägger ut information på nätet och på Facebook men det är inte där många äldre söker information i första hand, säger Peter Sikström.
Här kan du se hela webbinariet i efterhand
(Peter Sikström deltar från drygt 47 minuter)