Nya dokument visar att Carema Care uppmanar anställda att tävla om hur mycket de kan spara in på äldres mat, inkontinenshjälpmedel och förbrukningsartiklar. När tio boende ska äta köper man in mat för sex eller sju, avslöjar en anställd.
Caremas uppmaning kommer samtidigt som den fasta kostnaden redan ligger under det normala.
Det framgår av interna dokument som DN tagit del av.
– När tio boende ska äta köper man in mat för sex eller sju, avslöjar en anställd på äldreboendet Kastanjen i Järfälla för tidningen.
Caremaspelet
Företaget har även använt ett spel som det hävdar ska ”få i gång diskussioner”. Det så kallade Caremaspelet består i huvudsak av 16 stycken ”inställningskort” med olika påståenden. Där står bland annat ”Den bästa förbättringsidén är den där jag kan spara timmar och minuter”.
En före detta Caremaanställd uppger att spelet gick ut på att chefen skulle se hur den anställda svarade. Svaren protokollfördes sedan av verksamhetschefen eller gruppchefen.
”Leder till rädsla”
Carema förklarar i DN att spelet är ”ett verktyg för att få i gång diskussioner på arbetsplatserna” med en del ”lite dramatiskt formulerade” frågor samt att inget protokollförs i ”formell mening”. Förslag till lösningar hamnar dock i en ”förbättringslogg”.
Caremaanställda vittnar däremot om att spelandet leder till ”indoktrinering och rädsla”.
Avdelning mot avdelning
I personalpärmen på Kastanjen i Järfälla heter det också:
”Som en liten tävling varje månad – se vilken avdelning som legat på minst kostnad. Kanske ge varann tips och förslag samtidigt”.
– Allt handlar bara om att spara, spara, spara, säger en anställd på boendet.
”Få medarbetarna involverade”
I ett pressmeddelande kommenterar Carema DN:s uppgifter:
– Målet med spelet är att få medarbetarna involverade i hur man vill ha det på den lokala arbetsplatsen, hur man kan förbättra ytterligare för de boende och vad man behöver göra för att nå dit, säger Margareta Sööder, HR-chef på Carema Care.
Spelet går ut på att man utifrån sina egna värderingar får ta ställning till en rad påhittade frågor eller påståenden om det egna arbetet eller arbetsdagen, framhåller Carema.
– Det yttersta syftet är att en personalgrupp ska kunna diskutera sådana saker som annars kan vara svårt att få tid till, eller som kan kännas jobbigt att ta upp men som ändå kan ha stor påverkan på hur man trivs på jobbet på den egna verksamheten. Tanken är att ge varje av våra knappt 500 verksamheter ett verktyg för att kunna diskutera vardagsfrågor på den lokala arbetsplatsen, säger Margareta Sööder.
Jan Arleij
jan.arleij@veteranen.se
Carema Care
Tre av korten i Caremaspelet som uppges vara tänkt som ett pedagogiskt hjälpmedel för personalen:
• ”Att vi gör en bra vinst är ett tecken på att vi gör ett bra jobb.”
• ”Den bästa förbättringsidén är den där jag kan spara timmar och minuter.”
• ”Det är ledningens uppgift att skapa framtidens omsorg”
- Carema Care är ett av Sveriges ledande företag inom omsorg.Bolaget arbetar inom äldreomsorg, psykiatri, missbruk och omsorg om personer med funktionsnedsättning.
- 13 500 anställda och cirka 450 verksamheter.
- Carema Care ingår i Ambea AB, tillsammans med systerföretagen Carema Sjukvård och Mehiläinen.