PPM-rådgivningsbolaget SF Pension måste plikta 400 000 kronor efter att ha sålt tjänster utan skriftliga avtal.
Bolaget tvingas betala en så kallad marknadsstörningsavgift.
Dessutom riskerar SF Pension ett miljonvite om de fortsätter med telefonförsäljning av sina tjänster utan skriftliga avtal.
Stämde i våras
Det var i våras som Konsumentombudsmannen, KO, stämde SF Pension, med varumärket Svenska Fonder.
Nu döms bolaget av Patent- och marknadsdomstolen att betala marknadsstörningsavgiften.
Strider mot lagen
För premiepensionstjänster gäller att alla avtal måste vara skriftliga. Det strider mot lagen att sälja premiepensionstjänster med bara ett muntligt ja från konsumenten, till exempel vid telefonförsäljning, skriver KO i ett pressmeddelande.
Utan skriftlig bekräftelse är avtalen ogiltiga och därför har fel begåtts av SF Pension när bolaget fakturerat konsumenter, utan giltiga avtal.