Det krävs en mejladress för att få en lägenhet i Stockholms bostadsförmedling. – Vi har inga intentioner att diskriminera seniorer, säger vd.
En medarbetare inom vårdföretaget Capio anmälde nyligen Bostadsförmedlingen i Stockholm, som förmedlar bostäder i hela Stockholmsregionen, till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Medarbetaren menade att den kommunala förmedlingen vid återkommande tillfällen har diskriminerat patienter och illustrerade med ett färskt exempel:
”I september 2024 uppdagades det att en kvinna skickat in en ansökan i april 204. Den blev ej godkänd, och hon blev ej informerad om detta. Dotter upptäckte detta när de skulle kolla kötid. Handläggare har således brevledes ej skickat information. Trots att adress fanns. Vi vill anmäla åldersdiskriminering av äldre som söker seniorbostad. Ironiskt att ansökan ej är anpassad till målgrupp som sällan har, kan skaffa eller hantera en mejl.”
DO valde att inte utreda anmälan och har därmed inte tagit ställning till eventuell diskriminering. Myndigheten motiverar enligt praxis inte hur de har bedömt ett enskilt fall, men en omständighet i detta fall kan vara att ingen drabbad hade namngivits i anmälan.
När Senioren ber Bostadsförmedlingen om en kommentar är det första gången de hör talas om anmälan.
– Vi har förstås inga intentioner att diskriminera seniorer. Tvärtom försöker vi underlätta för den gruppen så gott vi kan givet hur processen för att ansöka om en bostad fungerar, säger Christer Edfeldt som är vd för Bostadsförmedlingen i Stockholm.
Han bekräftar dock samtidigt att det kan uppstå problem för den som inte har en e-post.
– Man måste ange en mailadress när man vill registrera sig i vår kö. Däremot kräver vi inte bank-id när man registrerar sig eller när man ska logga in för att exempelvis söka en bostad. Detta är en anpassning till de personer som inte är så digitala, säger han och fortsätter:
– Men när en bostad sedan ska förmedlas, det vill säga att man går in i en sökprocess, så måste kommunikationen ske via mejl. Det funkar inte att vi ska skicka fysiska brev, det blir för lång leveranstid. Lägenheterna ligger ute i två dagar så det är snabba puckar.
Christer Edfeldt påpekar dock att förmedlingen fungerar annorlunda för en del seniorbostäder.
– När det gäller förmedling av seniorbostäder inom ramen för Micasas (stadens egna bostadsbolag för seniorbostäder) så kallade särskilda behovskö så behövs ingen mejladress. Där har vi en särskild handläggare som ringer upp.
Men de rutinerna gäller inte vid förmedling av alla seniorboende, enligt Christer Edfeldt. Därför kan situationer som den i DO-anmälan uppstå, säger han.
– Det står drygt 850 000 i vår bostadskö. Runt 3 procent av dessa är över 75 år, vilket innebär cirka 25 000 personer. Det är förstås en utmaning eftersom det generellt sett är den gruppen som inte är så digitaliserad. Men grunden är att vi ska vara till för alla, så det blir en knepig avvägning.
Han är medveten om att det då ofta kan vara anhörigas mejladresser som används, vilket kan ställa till glapp i kommunikationen.
– Det är ett av skälen till att vi fortfarande har en fysisk mottagning dit man kan komma och få hjälp och vägledning.
Även om anmälaren anger att den uppkomna bristen sker regelbundet så tror inte Christer Edfeldt att det är ett stort problem.
– Dock har jag full respekt för de bostadssökandes problem när de inte vill eller kan använda en mejladress. Skulle det visa sig att det är ett omfattande och återkommande problem får vi fundera vidare på en lösning på detta. Men jag har ändå gott samvete gällande hur vi hanterar våra seniora bostadssökande..
Medarbetaren vid Capio har avstått från att medverka i denna artikel.