Äldreomsorgens kvalitet har fallit under de senaste tio åren. Det uppger äldre själva när de besvarat Socialstyrelsens årliga enkät.
Var tredje uppger att de mår bättre, både fysiskt och psykiskt, visar Socialstyrelsens enkät till de som har hemtjänst eller bor på särskilt boende för äldre.
Men samtidigt: Resultaten på alla frågor som handlar om hur den äldre personen uppfattar äldreomsorgen har försämrats jämfört med tidigare år, både inom hemtjänst och särskilt boende – med upp till tio procentenheter.
Det handlar exempelvis om personalen kommer på avtalad tid, hur de utför sina arbetsuppgifter, om bemötande och respekt och om de har tillräckligt med tid.
Ett exempel är om personalen brukar meddela den äldre om tillfälliga förändringar. 2013 uppgav 70 procent av de som har hemtjänst att de får information, mot 60 procent i år.
– Jag kan inte se det på något annat sätt att man behöver fortsätta satsa på äldreomsorgen, kommenterar Carolin Holm, utredare på Socialstyrelsen.
Fast kontakt
Ett positivt resultat i årets enkätundersökning, ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” är att äldre personer som ofta träffar sin fasta omsorgskontakt i hemtjänsten i högre grad svarar att de känner sig trygga.
De upplever oftare att personalen tar hänsyn till deras åsikter och önskemål om hur hjälpen ska utföras.
Så många har svarat
I 2024 års enkätundersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” fick 146 000 personer i ordinärt boende med hemtjänst erbjudande om att medverka och av dessa svarade 55 procent på enkäten eller 81 000 personer.
Det var 74 000 personer på särskilda boenden som fick erbjudandet att delta och av dessa svarade 44 procent eller 32 000 personer.
Resultaten ger viktiga underlag för många kommuner och verksamheter för att möta äldre personers behov och erbjuda en äldreomsorg med god kvalitet, hoppas Socialstyrelsen.
På samma sätt visar undersökningen att de som upplever att personalen pratar tillräckligt bra svenska för att de ska förstå varandra i högre utsträckning svarat att de känner sig trygga.
Men fortfarande uppger av fem på äldreboende att bara några i personalen kan tillräckligt med svenska för att de ska förstå varandra.
– Av fritextsvar framgår att när äldre personer inte kan kommunicera med personalen blir många ledsna, det kan också leda till missförstånd, skapa otrygghet och stress, säger Carolin Holm.
Oroväckande
De flesta frågorna i undersökningen ställdes även 2023.
Det är generellt små skillnader mellan hur de äldre personerna har svarat i år och förra året.
Men trenden när det gäller kvaliteten väcker Socialstyrelsens oro.
– Det vi kan se är att resultaten för alla frågor som handlar om äldreomsorgen har försämrats över tid, sammanfattar Carolin Holm.
Några resultat
• Andelen hemtjänsttagare som erbjudits fast omsorgskontakt är 74 procent i riket, 84 procent i enskild regi och 72 procent i offentlig regi.
• Andelen omsorgspersonal som är undersköterska är genomgående högre inom offentlig regi jämfört med enskild regi, till exempel 66 procent respektive 56 procent för hemtjänst på vardagar.
• Antal äldre personer per omsorgspersonal, är fler i hemtjänsten (9,16 på vardagar) än i särskilt boende för äldre (3,23 på vardagar). Här finns skillnader beroende på regiform och kommuners befolkningsmängd.
Resultaten ovan är på riksnivå. Undersökningen redovisas också på läns-, kommun- och enhetsnivå – en bra kunskapskälla inte minst för kommunala pensionärsråd om man behöver underlag för att granska äldreomsorgen i den egna kommunen.
Källa: Socialstyrelsens enkätundersökning
– Vi har tyvärr inte några svar på varför alla resultat på frågorna om omsorgen har försämrats över tid. Men för att omsorgen ska bli bättre så är det väl troligt att man behöver fortsätta att satsa resurser på personalen inom äldreomsorgen så att det blir fler personal med mer utbildning.