Bedrägerier mot äldre har fördubblats
Foto: Getty Images
Nyheter | bedrägerier

Bedrägerier mot äldre har fördubblats

På bara två år har bedrägerier mot äldre nästan fördubblats. Bedragarna riktar in sig på de allra äldsta och mest sköra och nu uppmanar polisen att anhöriga ska prata med sina äldre närstående och be dem vara mer vaksamma.

Jan Hagberg
Publicerad 2022-07-25
  1. Lämna ALDRIG ut ditt kontonummer och använd ALDRIG ditt mobila bank-ID om någon säger sig ringa från till exempel en bank eller polisen och ber dig göra det för att stoppa ett pågående bedrägeriförsök.
  2. Släpp ALDRIG in någon som säger sig komma från polisen och säger sig ska hjälpa dig att stoppa ett pågående bedrägeriförsök och att de behöver ditt kontonummer eller att du loggar in på mobilt bank-ID. Samla heller aldrig ihop värdesaker om de ber dig göra det.

Det låter ganska självklart för de flesta men det här är två vanliga metoder som bedragare använt och på de sätten lyckats komma över stora summor pengar.

2020 anmäldes 6 877 bedrägeribrott det första halvåret mot personer över 65 år. 2021 var den siffran 8 874 och 2022 var det hela 12 388 anmälda fall det första halvåret.

Enligt polisens beräkningar ger bedrägerierna upp till 50 miljoner kronor till bedragarna varje månad och då anmäls inte heller alla fall. Och bedragarna ger sig oftast på de allra äldsta och mest sköra.

Läs också: Falsk polis lurade 93-åring

– De är ofta 80-plus. De har kanske inte nära och kära precis intill sig. Man ger dem inte möjlighet att ringa upp sina nära och kära för att fråga om råd och hjälp så de är väldigt utsatta. Sen lyckas man lura dem till diverse saker. De är otroligt fräcka de här bedragarna, säger Ola Åkesson, kommunpolis i Malmö till TV4.

Det allra vanligaste är att bedragarna som sagt säger sig ringa från en bank eller annan myndighet och säger att de ska stoppa ett pågående bedrägeriförsök.

Ett annat vanligt tillvägagångssätt är att bedragare klätt ut sig till poliser och gör hembesök och säger sig ska försöka stoppa pågående bedrägeriförsök eller rån.

– Man ber brottsoffret att använda sin internetbank, öppna upp sin internetbank, använda mobilt bank-id. Man säger att man ska hjälpa att stoppa bedrägerierna men istället lyckas man lura personen att föra över pengar till gärningsmännen, säger Ola Åkesson.

 

Jan Hagberg
Publicerad 2022-07-25

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas