Lurad att swisha – får hjälp av KO i rätten
Foto: Getty Images
Nyheter | Skifte

Lurad att swisha – får hjälp av KO i rätten

Konsumentombudsmannen (KO) har beslutat att biträda en 79-årig kvinna som råkat ut för ett bankbedrägeri.

Jan Arleij
Publicerad 2023-01-23

Bakgrunden är att kvinnan under förra året blev uppringd av en person som uppgav sig företräda ett kreditföretag och som informerade henne om att ett lån tecknats i hennes namn.

De uppgav också att bankens säkerhetsavdelning skulle hjälpa henne att ordna upp misstaget. Senare blev hon uppringd igen från någon som uppgav sig arbeta vid bankens säkerhetsavdelning, och förmådde henne att föra över knappt 50 000 kronor till ett annat konto via swish.

I själva verket var de som ringde vid båda tillfällena bedragare och pengarna gick förlorade.

Lurats att swisha

KO påpekar att kvinnan i detta fall inte lämnade ut några uppgifter till bedragaren utan lurades att själv skicka över pengarna via swish.

Eftersom hon inte lämnat ut några uppgifter till bedragaren utan lurats att själv swisha över pengarna, är en dom i Högsta domstolen som kom i somras inte direkt vägledande.

Måste betala själv

Med nuvarande praxis hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden får konsumenten i dessa fall svara för hela förlusten själv.

KO har därför beslutat att bevilja kvinnan ett så kallat KO-biträde i tvisten med Länsförsäkringar Bank. Motiveringen att det finns ett stort konsumentintresse av att fallet prövas i domstol.

Riktlinjer

Både bankerna, ARN och bankkunderna behöver få klara riktlinjer för vad som gäller vid olika former av bedrägerier, framhåller KO.

– Det är mycket viktigt att vi får en tydlig praxis även för de fall där den drabbade själv tryckt på bank-dosan, swishat eller på annat sätt aktivt genomfört överföringen under bedrägeriet, säger Konsumentombudsman Cecilia Tisell.

Cecilia Tisell.

– Den som utsätts för ett bedrägeri är ju övertygad om att det är banken som ringer och agerar utifrån det.

Rättegångskostnaderna

Att KO beviljar kvinnan ett så kallat KO-biträde innebär att myndigheten går in som konsumentens ombud och att staten står för rättegångskostnaderna även om konsumenten förlorar målet.

Åtgärden är ovanlig och något som myndigheten bara beviljar när ett fall är av stor principiell betydelse, skriver KO i ett pressmeddelande.

Jan Arleij
Publicerad 2023-01-23

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas