Nu kommer de första exemplen på hur AI används av kriminella. Ann-Lis Hake gick i fällan sedan AI härmat dotterns röst perfekt.
Ann-Lis Hake i Malmö trodde att hon pratade i telefon med sin dotter. Men hennes röst var AI-genererad av bedragare.
– Det lät precis som min dotter, säger Ann-Lis Hake till Sydsvenskan.
Bedragarna försökte lura till sig tusentals kronor. Så här la de upp bedrägeriet:
Ann-Lis Hake får detta sms från sin dotter Kerstin Hake, fast från ett nytt, okänt nummer:
”Mamma min telefon har gått sönder så jag har skaffat en ny. Radera mitt gamla nr och spara det nya. Skriv när du är färdig.”
Ann-Lis Hake svarade med ett okej.
Känns konstigt
Efter en stund skrev ”dottern” ett nytt sms – nu behövde hon omgående hjälp med att betala en faktura, eftersom hennes bank-id ännu inte var kopplat till det nya numret:
”Det är för mobilen och en Macbook pro, den ska betalas med Swish.”
– 15 000 skulle det kosta. Någonstans där börjar jag tycka att det känns jättekonstigt, säger Ann-Lis Hake som ringde upp det nya numret.
Känslor tar över
”Dottern” sa då samma sak, att det var bråttom och att hon behövde pengarna snabbt.
– Jag hör min dotters röst och då faller alla spärrar man satt upp.
Känslorna tar över och jag gör allt jag inte ska göra, säger Ann-Lis Hake till Sydsvenskan.
– Jag var helt övertygad om att det var min dotter. De hade tagit tonfall och allting och rösten pratade precis som min dotter.
Telefonsvararen
Ann-Lis Hake tror att bedragarna använt sig av dotterns telefonsvarare, där hon pratat in ett par meningar, eller av videoklipp på hennes konton på sociala medier, för att med hjälp av AI kunna härma hennes röst och fejka ett samtal.
Ann-Lis Hake hade tur i oturen. Hon skickade sina kortuppgifter, men överföringen gick inte igenom. Banken reagerade och satte stopp för överföringen.
Kodord gäller
När Ann-Lis Hake då bad dottern komma hem till henne istället slutade bedragaren svara.
Nu har Ann-Lis Hake och hennes dotter kommit överens om att i fortsättningen använda ett kodord för att säkra att det verkligen är hon som är i telefonen.
Enligt Lotta Mauritzson, brottsförebyggare på Nationellt bedrägericentrum, är AI-härmade röster en ny företeelse.
Polisen känner till fall med en datorröst som ringer upp, men om man ställer en fråga så har inte rösten kunnat svara.
– En AI-genererad röst kan svara på frågor och reagera som en människa.
Bedrägerier ökar mest
Bedrägerier var den brottskategori som ökade mest under förra året i Sverige, enligt ny statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå.
Totalt anmäldes 237 692 bedrägerier under 2023, vilket är 22 procent fler jämfört med 2022.
Uppklarningsgraden är mycket låg. 2021 var det bara fem procent av alla bedrägeribrott som klarades upp, enligt Riksrevisionen.
Ännu ett sätt att begå bedrågerier mot äldre är att utge sig för att vara vårdpersonal.
Kriminella har först skaffat sig insyn i vårdcentralernas hantering av blodprover.
Svenska Dagbladet rapporterar om ett fall från Sollentuna, där bedragaren ringt upp en äldre kvinna som lämnat blodprover. Förövaren har uppgett sig arbeta på labbet som analyserat hennes blod, sagt att kvinnans resultat är mycket dåliga och att hon omedelbart måste bli hämtad och skjutsad till sjukhuset.
”Packa väskan”
Kvinnan uppmanades därefter att packa en väska med värdesaker och vänta på bilen. När mannen sedan dök upp bad han kvinnan att gå på toaletten innan de skulle åka och erbjöd sig då att hålla hennes väska.
När kvinnan sedan kom ut var mannen och väskan borta.
Hur bedragarna har fått insyn i vårdcentralerna kan polisen i nuläget inte svara på, säger Rebecca Landberg, presstalesperson på Stockholmspolisen.
Så skyddar du dig mot AI-bedragaren
Ställ en fråga som en bedragare omöjligt kan veta svaret på
Försök kontakta personen via annan kanal
Fråga var hen är eller kontrollera med en annan person var hen är
Bedragarna vill stressa en, så ta ett steg tillbaka och försök gör kontrollen innan du skickar pengarna
Källa: Polisen