Så försöker banker bromsa bedrägerier
Foto: Getty Images
Nyheter | ÅTGÄRDER

Så försöker banker bromsa bedrägerier

Handelsbanken inför en tidsfördröjning på 48 timmar när du höjer beloppsgränsen för Swish.

Jan Arleij
Publicerad 2024-06-11

Statistik från 180 banker med verksamhet i Sverige visar att 135 000 bedrägerier genomfördes mot svenska bankkunder under andra halvåret 2023.

Brottsvinsterna från transaktionerna var under samma period 1,1 miljarder kronor.

– De fall där kunden själv ”hjälper till” är svårare att komma åt och bankerna ersätter den typen av bedrägerier mer sällan, säger Daniel Barr, generaldirektör på Finansinspektionen till Svenska Dagbladet.

Han gör bedömningen att när första halvåret av 2024 ska summeras så kommer nya dystra rekord att slås.

Daniel Barr.

Men bankernas utlovade åtgärder bör leda till förbättringar.

Handelsbanken meddelade nyligen i ett pressmeddelande att man genomför en två dagars obligatorisk fördröjning när en kund tillfälligt genomför en höjning av beloppsgränsen för Swish.

En höjning till mer än 10 000 kronor kommer alltså att ta 48 timmar att få igenom, vilket ska öka möjligheterna för den bedrägeriutsatte att hinna inse att ett bedrägeriförsök pågår.

Hinna kolla upp

”Tidsfördröjningen som införs ger tid att verkligen kolla upp om informationen stämmer. Tidsfördröjning är en effektiv åtgärd eftersom den ger kunderna tid att kontrollera och tänka efter”, säger Andreas Jensen, bedrägerispecialist på Handelsbanken.

Förändringen sker från och med imorgon onsdag (11/6) och är enligt banken en av flera kommande åtgärder.

”Säkerhetstillägg”

Även SEB ger besked om åtgärder. Bland annat inför man tidsfördröjning vid överföringar och betalningar, vilket man hoppas ska ge ökade möjligheter att hinna sätta stopp vid misstanke om bedrägeri.

Man inför också en möjlighet för privatkunder att välja dubbelsignering. Det innebär att kunderna kan välja om även en anhörig ska godkänna transaktioner innan de går iväg.

SEB har även möjliggjort för kunder att avaktivera utlandsbetalningar.

– Vi är övertygade om att de åtgärder som både SEB och de andra bankerna nu vidtar starkt kommer att bidra till att bryta den negativa utveckling vi sett och stärka skyddet och tryggheten för våra kunder, säger Jonas Söderberg, chef för SEB:s division Företag & Privatkunder, i ett pressmeddelande.

Jan Arleij
Publicerad 2024-06-11
Läs också

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas