Är verkligen seniorer sämre på att köra bil? Eller är det bara en fördom? Vi har svaret.
Bilen spelar en viktig roll för många svenskar genom hela livet. Många äldre fasar för att förlora körkortet och det talas på många håll om äldre förare som en risk. Men stämmer detta? Helena Selander är docent i rehabiliteringsmedicin vid Göteborgs universitet och dessutom senior forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI. Hon har forskat länge kring äldre bilförare.
– Det senaste projektet började med ett påstående om att olyckorna ökade hos äldre förare. Så vi gick då genom de tio senaste åren i Transportstyrelsens olycksdatabas, Strada. Statistiken där visade dock inte att äldre förare var mer inblandade i olyckor.
Helena Selander menar att äldre tvärtom ofta är säkrare förare än yngre.
– Äldre är den åldersgrupp där flest har körkort och erfarenheten oftast är som störst.
Men det fanns områden i olycksstatistiken där äldre förare stack ut, berättar hon.
– Vi noterade att förare över 65 år var överrepresenterade i olyckor med oskyddade trafikanter. Det handlade ofta om händelser i låga hastigheter där en fotgängare eller cyklist var inblandad. Anledningen till detta kan eventuellt vara medicinsk, men även åldersrelaterad. Det blir svårare att se åt sidan, äldre flyttar inte blicken på samma sätt som yngre.
Helena Selander uppmanar framför allt äldre bilförare att regelbundet gå till optikern, inte minst för att många synfel går att påverka om de upptäcks i tid.
När EU skulle uppdatera sitt körkortsdirektiv häromåret föreslog kommissionen att en obligatorisk hälsokontroll för äldre förare skulle införas. När EU-parlamentet fattade beslut i slutet av februari 2024 mildrades dock förslaget. Det är därmed fortfarande upp till varje medlemsland att självt bestämma i frågan. Sverige är dock ett av få länder i Europa som saknar prövning av äldres körförmåga. I Norge måste du till exempel lämna in ett läkarintyg på godkänd hälsa om du är över 79 år och vill ha kvar ditt körkort. Liknande regler gällde tidigare även i Danmark men de togs bort 2017 och ersattes med ett system som liknar det svenska.
I Sverige kan ett körkort återkallas på nio olika grunder enligt lagen. De allra flesta av dessa handlar om olika former av brott men det finns även en regel kring hälsa. Om du anses ha en sjukdom, skada eller liknande som gör det omöjligt att uppfylla de medicinska kraven kan du bli av med körkortet på obestämd tid. Det sker inte sällan efter vårdinsatser som exempelvis vid en stroke. Läkare är enligt lag skyldiga att anmäla alla patienter som anses olämpliga att köra bil.
2024 ökade antalet återkallade körkort på grund av medicinska skäl kraftigt och passerade för första gången 7 000. Besluten handlade dock inte alltid om äldre förare, närmare en tredjedel var under 65 år. (Se tabell)
Helena Selander menar att det svenska systemet där körkort återkallas på medicinska grunder vid läkarkontakt fungerar bättre än en generell åldersgräns för återkommande kontroll som många andra länder har.
– Drömmen vore förstås att alla måste uppdatera sina kunskaper varje gång körkortet ska förnyas, oavsett ålder.
Det är dock framför allt en stor grupp som borde köra oftare, enligt Helena Selander.
– Kvinnor slutar köra för tidigt. Det vore bra om alla par tänker varannan damernas kring all bilkörning och inte bara till fest.
Det finns också en specifik åtgärd som gör äldre säkrare, enligt forskningen.
– I en tidigare studie kunde vi se att det gör stor skillnad om du byter från manuell växel till automatisk låda. Det ger en mycket säkrare körning för äldre förare.
Helena Selander menar också att det är bra för alla förare att ta några körlektioner då och då.
– Många verkar tycka att det skulle vara skamligt att gå till körskolan. Men det är fel tänkt.
Detta har många aktiva seniorer tagit fasta på. Som exempelvis inom SPF Seniorerna Skaraborg. Där har Ella Johansson varit ansvarig för trafikfrågor inom sedan 2018. Arbetet har hittills varit inriktat på att utbilda föreningarnas trafikombud som kan genomföra studiecirklar. Men nu tänker distriktet testa ett nytt grepp.
– Många vill inte gå studiecirklar så det har varit svårt att nå ut. Nu tänker vi i stället försöka med utbildningar på föreningarnas månadsmöten, säger hon.
Ella Johansson tror inte att det har varit själva ämnet som varit svårt att locka med.
– Det är många som är intresserade av trafikfrågorna. De vill veta mer om nya skyltar och nya system på bilar.
Något som verkligen har lockat är den årliga kursen i teknik- och halkkörning på den regionala halkbanan, berättar hon.
– Vi har haft den i fem år och den är mycket populär. De flesta av oss tog körkort då halkkörning inte ingick i utbildningen. Så det är jättenyttigt. Men kursen innehåller mer än att bara köra halkbana. Det handlar om körteknik, med backövningar i slalom och annat givande. På senaste kursen var det en kvinna som utbrast att det var det roligaste hon någonsin gjort.
Att det var just en kvinna förvånade inte Ella Johansson.
– Det är många ensamma damer som kommer på trafikkurserna. Mannen har gått bort och de vill uppdatera sina körkunskaper. När man bor på landet som många av oss gör så är bilen en nödvändighet, avslutar hon.
Insatserna i Skaraborg stöttas av NTF och Länsförsäkringar som även de ser värdet av att hålla äldres förarkunskaper uppdaterade. Men att äldre skulle vara sämre förare rent generellt stämmer alltså inte, enligt forskningen.
– Nej, så länge de är friska så kör äldre oftast säkert. Men någon gång tar åldern ut sin rätt för oss alla, avslutar Helena Selander.
Återkallade körkort
Antal återkallade körkort av medicinska skäl 2024, fördelat
på ålder:
16–17 år 14 st
18–19 år 29 st
20–24 år 130 st
25–29 år 160 st
30–34 år 145 st
35–39 år 142 st
40–44 år 180 st
45–49 år 192 st
50–54 år 302 st
55–59 år 421 st
60–64 år 536 st
65–69 år 649 st
70–74 år 873 st
75–79 år 1 360 st
80+ år 2 040 st
- Totalt återkallades 7 173 körkort på grund av medicinska skäl. Dessutom återkallades ytterligare 4 141 körkort då personen inte inlämnat efterfrågat läkarintyg. Motsvarande siffror 2023 var 6 589 och 3 769.
- Sammanlagt återkallades 38 709 körkort 2024. (2023: 36 581)
- Den överlägset vanligaste orsaken är brott mot bestämmelse som är viktig för trafiksäkerheten till exempel fortkörning, rött ljus, vårdslöshet, olovlig körning.
Källa: Transportstyrelsen