Äldre upplever att de diskrimineras i medier och i reklam. Det visar en undersökning.
Seniorer i Sverige tycker att de alltför sällan får synas i nyheter och reklam.
Dessutom: när de väl skildras så sker det ofta i ett negativt sammanhang, jämfört med hur de yngre presenteras.
Samtidigt visar undersökningen att tre av fyra personer tycker att det är viktigt att kunna spegla sig i nyheter och reklam.
Tredje året
Undersökningen kallas Rättvisaren 2021 och är gjord av Mediekompaniet i samarbete med Kantar Sifo. För tredje året i rad har man undersökt hur inkluderande och representativ den svenska mediebilden är.
Rapporten bygger dels på en kvantitativ studie med totalt 2005 personer mellan 16 och 80 år, som intervjuades inom ramen för Kantar Sifos webbpanel. Studien innehåller också en kvalitativ analys där 32 personer intervjuades.
Medieskugga
I de äldre åldersgrupperna mellan 57 och 80 år svarar majoriteten att de bara ibland, eller aldrig, kan spegla sig i mediebilden.
Osynligheten i nyhetsbilden är dels en åldersfråga, men rymmer också en jämställdhetsproblematik, säger Ricki Rebecka Petrini, kommunikationschef på Mediekompaniet.
– Är man både äldre och kvinna, så är man än mer osynlig och lever i en slags medieskugga redan från 60 års ålder.
Rapporten visar samtidigt att de grupper som syns minst, däribland äldre, tycker att det är viktigare att känna igen sig i nyheterna.
Äldre upplever alltså i högre utsträckning att de ofta eller alltid porträtteras på ett negativt sätt, till exempel när rapporteringen handlar om olyckor eller bristande vård.
– Det är något som alla typer av medieaktörer måste fundera på när man omtalar en person eller grupp i samhället, är det alltid ur samma perspektiv? säger Ricki Rebecka Petrini till TT.
Väljer bort
Enligt Ricki Rebecka Petrini krävs ett mer aktivt arbete från medier med att få in fler perspektiv, när det gäller inte minst ålder, kön och ursprung.
– Det är avgörande för medier som har en läsaraffär. Ska man få en ung tjej eller en äldre kvinna i dag att betala för nyheter, och man alltid bara hör yngre killar eller äldre män, då kommer man som mediekonsument välja andra kanaler.