Attendo säger upp hemtjänstavtalet med Västerås stad. 970 äldre blir därmed av med sitt hemtjänstföretag och 500 anställda blir utan arbete.
Bakgrunden är att kommunen redan för ett år sedan fann stora brister i Attendos rapportering. Kommunen polisanmälde en av företagets anställda i Västerås.
Rapporteringen ligger till grund för hur mycket pengar kommunen betalar till Attendo.
I ytterligare en färsk granskning av verksamheten fann kommunen systematiska och felaktiga tidsrapporteringar, men också brister i patientsäkerheten.
Under en minut
Det ska bland annat handla om överlappande tidsregistreringar, där medarbetare påstods vara på två olika platser samtidigt.
Mystiska och omöjligt korta restider på under en minut mellan kunder hittades också.
”Ett erkännande”
I veckan planerade äldrenämnden därför att ta beslut om avtalet med Attendo, men företaget ”hann först”.
– Spontant ser jag det som ett erkännande från deras håll, att det faktiskt har begåtts felaktigheter, säger äldrenämndens ordförande Amanda Grönlund (KD) till Vestmanlands Läns Tidning.
– Nämndens utredning visar tydligt att man medvetet över tid har gjort felaktiga tidsregistreringar och därmed fått pengar man inte har rätt till.
Tillbakavisar
Attendos ledning anser att skulden till uppsägningen ligger hos Västerås stad som man menar har ”försämrat samarbetsklimatet”.
”Under de senaste åren har Västerås kraftigt försämrat villkoren för att bedriva verksamhet”, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Hur blir det då för hemtjänstkunderna framöver?
– Vi kommer att fortsätta att arbeta och ge samma goda omsorg som tidigare, fram till att avtalet löper ut i september 2025 men vi kan inte ta emot några nya kunder, uppger Attendo på sin hemsida.
Fortsätter
Konflikten i Västerås gäller enbart Attendos utförande av hemtjänst.
Bolaget har också annan verksamhet i Västerås, såväl LSS som annan äldreomsorg. Dessa verksamheter berörs alltså inte av det nu uppsagda avtalet.