Vi handlar allt oftare våra böcker via nätet. Bokhandlarna försvinner en efter en, men hur är det med antikvariaten? Har de någon framtid?
Sigbjörn Ryö, som driver Ryös antikvariat på Hantverkargatan sedan närmare 40 år, är optimistisk inför framtiden.
– Men allt hänger på att inget är gratis. Hårt arbete lönar sig. Att boken är på utdöende är en myt, vi säljer mer än någonsin, förklarar han lugnt.
Sigbjörn vet vikten av marknadsföring. Det är bättre med ett sparsmakat utbud i butiken, med ordning och reda. Att visa upp allt man har tror han inte på, då hittar ingen – varken kund eller personal – nånting. Att ha prislappar på alla böckerna i skyltfönstret är också en medveten strategi.
– Då ser kunden direkt vad det kostar, och behöver inte känna sig dum.
Ett annat, allt viktigare skyltfönster, är naturligtvis internet. Om de vanliga bokhandlarna drabbas av näthandeln, så har antikvariaten kunnat använda nätet till sin fördel. Numera svarar näthandeln för mer än hälften av Ryös försäljning.
Ryös antikvariat har närmare 25 000 titlar på sin hemsida, med foton på de flesta.
– Det är viktigt att kunden kan se boken och i vilket skick den är. Det är också extra viktigt att katalogisera böckerna noga så att kunderna hittar rätt.
Det var faktiskt Sigbjörn Ryö som tog initiativet till sajten antikvariat.net, som funnits i snart 20 år. De flesta antikvariat i Sverige som är medlemmar i branschorganisationen SVAF, har sina kataloger samlade här, totalt närmare 1,7 miljoner titlar.
Om Sigbjörn inte har en bok en kund frågar efter, kan han ofta hitta den på nätet och tipsa kunden eller beställa hem den åt kunden.
Det är skillnad på en bokhandel och ett antikvariat.
– Har man inget personligt intresse för litteraturen man saluför är det svårt att driva ett antikvariat.
Många antikvariat nischar sig på spe-ciallitteratur inom olika mer eller mindre smala områden. På Ryös har man ett brett utbud, från stockholmiana, skönlitteratur och grafiska blad till pocketböcker. Men hans eget intresse för konst- och fotoböcker och kollegan Maltes intresse för idéhistoria och filosofi märks naturligtvis i hyllornas utbud.
Oftast vet kunden vad de vill ha när de kommer hit, de söker efter en viss författare eller ett visst ämne. Många tillhör den yngre generationen.
– Snacket om att yngre inte läser, det tar jag med en nypa salt.
Men naturligtvis finns det även sådana som bara kommer in och tittar.
– Ofta hittar de då något som de aldrig sett eller trott att de ville ha, och så går de härifrån med en bok i alla fall.
Text: Anna Rask
Den här texten är hämtad ur Veteranen nr 7 2015. Vill du inte missa något nummer? Bli medlem i SPF Seniorerna, så får du tidningen som medlemsförmån. Du kan också välja att prenumerera.