Operaartisten Siv Wennberg bjuder på sig själv, men får också revanch, i filmen Sivandivan.
”Nu har ni fått se mina fettvalkar och dubbelhakor!”
När Siv Wennberg på galapremiären av Sivandivan i april sammanfattade den omtalade dokumentären om henne själv summerade hon nog också vad många i publiken tänkte.
Närgånget
Sivandivan är i vissa stycken ett mycket närgånget porträtt av hov- och operasångerskan Siv Wennberg. Du får följa med hem till en stökig lägenhet full med VHS-kassetter och gulnade tidningsklipp upptejpade på köksskåpen – och via ett Rabelaiskt kameraöga även se Siv smacka i sig kakor hos frissan, leta efter bokförlag i Gula Sidorna, bli nålad hos sömmerskan och ha läppstiftet på sniskan.
Här finns både stor och underfundig humor.
Hyllad världsartist
Allt detta har Siv Wennberg generöst bjudit på. Med stor självdistans. Då hennes mål varit att få en så bra film som möjligt. Och bortsett från de av regissörerna ibland många närgångna vinklarna är detta just en bra film. Här finns både stor och underfundig humor, en berättigad dos ilska, varm och innerlig kärlek till musik och inte minst en storartad huvudperson.
Baktalad
Vi får följa Siv Wennberg när hon tar itu med att försöka rätta till de orättvisor som begåtts mot henne då hon i slutet på sjuttiotalet, som hyllad världsartist på de stora operascenerna från Bolsjoj till Wiener Staatsoper plötsligt råkade ut för så mycket illasinnat skvaller och baktaleri att hennes internationella karriär sköts i sank, enligt henne själv. Vilket även skulle ha spillt över på hennes karriär i Sverige.
Kämpat sig fram till sin plats på scenen.
Arbetarklass från Norrland
Kanske för att hon kom till operavärlden utan den rätta kulturella bakgrunden. Hon var arbetarklass från Norrland med en alkoholiserad far och hade kämpat sig fram till sin plats på scenen.
Ett annat sannolikt krokben kan vara att hon som kvinna också vågade kräva samma utrymme som män.
Upprättelse
Sivandivan handlar dock inte så mycket om revansch som rättmätig upprättelse.
Via klokt sparade masterinspelningar från olika operascener får vi se hur en glädjestrålande imponerad skivbolagsdirektör beslutar att ge ut en serie CD-skivor med hennes olika föreställningar. Och Sivs egenhändigt skrivna memoarer ger inte bara strålande recensioner utan även köer till boksignering på NK.
En människa som vågar tro på sig själv.
Upplyst och upplyft
Filmen kröns med en föreställning på Confidencen som, trots viss rädsla från hennes troget kärleksfulla pojkvän Eric, faktiskt bevisar att stämbanden håller.
Vad du än har för mening om Siv Wennberg så kommer du att lämna biosalongen upplyst – och upplyft – av en människa som vågar tro på sig själv.
Text: Kristina Adolfsson