Det rör sig i en åldersfixerad modevärld
Foton från Gant, Åhléns, Mikas, Günter Krabbenhöft, Acne
Se & läs

Det rör sig i en åldersfixerad modevärld

Åhlens nya sportmodell är Barbro Bobäck, världens snabbaste 71-åring. Och 81-åriga konstnären Natvar Bhavsar frontar Gants skjortreklam.

Frida Andersson Johansson
Publicerad 2015-09-11

I mode- och reklamvärlden ska modellerna vara kring 20 år, gärna något yngre. Efter 30 är du gammal. Eller?
På många håll sitter ålders- och kroppsidealen hårt. När modellagenturen Mika söker nya talanger på sin hemsida ska tjejerna vara över 170 cm, ha högst storlek 36 och vara mellan 15 och 20 år.

Men. Bland agenturens befintliga modeller finns ett betydligt större åldersspann. Torun Johansson, 51, är en av agenturen Mikas modeller som gör både redaktionella modejobb – till exempel i senaste numret av tidningen Femina – och modevisningar på catwalken, bland annat i samma visning som en annan mogen modell, Anna Von Rueden, 60-plus.

Och nu syns alltså Barbro Bobäck, 71, uppdragen på storbildsskärmar och i tv-reklam. I egenskap av världens snabbaste 71-åring frontar hon varuhuskedjan Åhléns nya sportsatsning.

– Sportkommunikation ser ofta likadan ut med unga vältränade personer på bild. Vi vill lyfta fram ett nytt sätt att se på träning för vi tycker att träning är för alla. Barbro är en sådan härlig symbol för det, säger Lina Söderqvist, marknadschef på Åhléns.

Klädmärket Gant har också använt sig av personer baserat på vad de har åstadkommit, snarare än på ålder och midjemått i sin senaste skjortkampanj. Bland annat poserar den indisk-amerikanske konstnären Natvar Bhavsar, 81, för märket.

Tillbaka till modellvärlden. Mikas har flera olika avdelningar och Torun Johansson tillhör avdelningen Classic.

I avdelningen Commercial, som är mindre inriktad på mode och mer på reklam finns till exempel Guje Hekelstam 74, Kärsti Stiege 62, Lars Tollin 83 och Monica Klemming 75.

Ni har flera mogna modeller i ert ”stall”. Märker ni om intresset för äldre modeller ökar?

– På vår reklamavdelning har vi ju det. Sedan har vi ju en avdelning som heter Classic också. Men någon trend skulle jag inte säga att det är, säger Caroline Strömbäck på Mikas.

Kanske är det en trend, kanske beror det på någonting annat. Men det finns ett sug efter annat än supertajta superkroppar. Konsumenterna är så svältfödda på annat än perfektion att sportkampanjen ”This girl can” som innehåller vanliga människor delats mycket i sociala medier under jubelrop – tjuskraften är just att den visar tjejer och kvinnor som idrottar för att de tycker att det är roligt och får dem att må bra, sådana det går att identifiera sig med. Du kan se den här: 

Acne leker med ålder och normer på ett helt annat sätt. I sin senaste kampanj har man helt enkelt låtit grundarens 11-årige son Frasse stå modell i damkappor och höga klackar.

Vi vill veta att vi duger hela livet. Kanske är det därför ett av de mest hypade modelejonen på nätet just nu är berlinaren Günter Krabbenhöft, en senior som blivit känd genom sin hippa stil. De snyggaste bilderna på Günter Krabbenhöft har vi hittat här, men ta den franska texten med en nypa salt. Påståendet att denna modemedvetna farfar är över hundra har han själv förnekat.

Frida Andersson Johansson

Frida Andersson Johansson
Publicerad 2015-09-11

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas