Få företag är så kända världen över som Ikea. Nu firar möbeljätten 80 år och deras möbler är mer eftersökta än någonsin på andrahandsmarknaden. Längre ner - bilder och priser på tolv Ikeaklassiker. Text Helena Nilsson Foto Respektive Auktionshus
I maj 2022 slogs ett nytt världsrekord i Sverige. Då gick Bengt Rudas fåtölj Cavelli upp på auktion och efter att ha klubbats för 155 000 kronor, plus provision, blev det den dyraste Ikea-möbel som någonsin sålts på auktion.
När fåtöljen lanserades i slutet av 50-talet kostade den 268 kronor men intresset för den moderna designern var svalt. Cavelli togs snart ur sortimentet och hann bara tillverkas i några få exemplar. Något som gjort den till en av Ikeas mest eftertraktade möbler.
Men Cavelli är inte den enda som lockar budgivare på auktionerna. Intresset för äldre Ikea-modeller har vuxit de senaste åren. Det handlar främst om specialdesignade serier, som 1700-talsserien från 90-talet och möbler med kända formgivare.
Men också modeller som liksom Cavelli inte gick hem hos köparna och därför inte tillverkades i många exemplar. Ett exempel är Verner Pantons stol Vilbert. I början av 90-talet inledde Ikea ett samarbete med den danske formgivaren som var världskänd för sina färgglada och spännande former och för varuhuset ritade han en kantig och färgstark stol. Men Vilbert sålde dåligt och fanns bara i sortimentet under några månader. Då kostade den 675 kronor. Idag säljs den på auktion för tio gånger så mycket.
Vissa Ikea-möbler har blivit riktiga dyrgripar, men det var nog inte det som var tanken när Ingvar Kamprad grundade sitt postorderföretag i början av 40-talet.
Han hade en tydlig idé om vad han ville erbjuda sina kunder: bra varor till låga priser.
Berättelsen om Ikea börjar i Småland, närmare bestämt på gården Elmtaryd i byn Agunnaryd där Ingvar Kamprad växte upp. Det fanns alltid något som behövde fixas på gården med drygt fyra hundra hektar mark, men inte alltid tillräckligt med pengar. Redan som barn gillade Ingvar att leka affärsman och sålde allt från tändstickor och tidningar till fröer och fisk. Fisken hade han själv dragit upp och en del av vinsten gav han till pappa Feodor som betalning för näten.
1943 bestämde sig Ingvar att bli företagare på riktigt och endast 17 år gammal registrerades hans handelsfirma Ikea, kort för Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd. I sortimentet de första åren fanns bland annat pennor, nylonstrumpor, mattor och väskor. Allt fraktades från hemmet i Småland med mjölkskjutsen vidare till järnvägen.
Det dröjde inte länge förrän Ingvar började se sig om efter större varor och han besökte några av Smålands alla möbelfabriker för att diskutera kommande produkter.
1948 lanserade han ett soffbord och en fåtölj. De visades i en annonsbilaga med namnet ”ikéa-nytt” som följde med i ett nummer av Jordbrukarnas Föreningsblad, nuvarande Land. I annonsbladet inför våren och sommaren 1950 hade utbudet vuxit med flera artiklar och man berättade stolt att det under det gångna året tillkommit tiotusen nya kunder.
Det gick bra för den unge Kamprad, trots stor konkurrens bland postorderföretagen. Ikéa-nytt var föregångaren till den riktiga Ikea-katalogen som började skickas ut i början av 50-talet.
Ingvar Kamprad skrev i flera år katalogtexterna själv och till sin hjälp hade han Gillis Lundgren som anställdes som reklamchef 1954. Lundgren kom också att formge ett hundratal möbler, bland annat klassiker som Impala.
För att ge köpare möjlighet att titta och känna på varorna före beställning öppnade Ikea en egen utställning i Älmhult. 1953 slog man upp portarna till lokalen som låg i en före detta snickerifabrik. Utställningen blev enligt historien så välbesökt att man fick sätta stöttor under trappan till övervåningen som en säkerhetsåtgärd.
Kanske sådde den lyckade satsningen ett frö till nästa stora projekt: ett eget varuhus. 1958 öppnade Ikea en nära sju tusen kvadratmeter stor utställning i Älmhult.
Där fanns allt för hemmet och möblerna visades upp i sina sammanhang. 1963 öppnade det första varuhuset utanför Sverige i vårt grannland Norge.
Några år senare var det dags för Schweiz och sedan dröjde det inte länge förrän det fanns ett Ikea-varuhus på flera platser runtom i världen.
På tjugo år hade Ingvars lilla postorderföretag vuxit snabbt och kunderna verkade älska det, men inom möbelbranschen märktes ett pyrande missnöje.
Konkurrenterna gillade inte att Ingvar Kamprad sänkte priserna och ansåg att Ikea förstörde marknaden. Flera hotade att bojkotta de leverantörer som valde att arbeta med dem och det gick så långt att få företag vågade sälja möbler till företaget från Småland.
Men det var omöjligt att stoppa Ingvar Kamprad. Ikea var här för att stanna. En bidragande faktor till deras stora succé var de platta paketen med monterbara möbler. De var inte först i Sverige med idén, NK hade då sålt serien Triva i nästan tio år, men det var Ikea som skulle göra idén till en världssuccé.
Från NK kom formgivaren Bengt Ruda som under sin tid hos Ikea ritade flera populära möbler, som safaristolen Cikada, kontorsmöbelserien Modul V, och den komplicerade fåtöljen Cavelli.
Under de kommande decennierna befäste Ikea sin plats i möbelhistorien med lanserandet av flera blivande klassiker och bästsäljare – bokhyllesystemen Billy och Ivar, soffan Klippan, Stockholm-serien och bordet Lack.
Gemensamt för alla produkter i sortimentet var att de döptes efter ett lite annorlunda system. Eftersom Ingvar Kamprad hade svårt att komma ihåg siffror och långa produktkoder valde han att ge alla produkter namn inom olika teman.
I det ursprungliga systemet döptes exempelvis bokhyllor efter olika yrken eller mansnamn – som Billy – medan utemöbler döptes efter skandinaviska öar. Än idag döps de flesta nya Ikea-produkter efter ett sådant system.
Intresset för äldre Ikea-möbler är större än någonsin och det tog man fasta på inför jubileumsåret. Det inleddes med att 132 vintageklassiker, som fåtöljen Impala, karmstolen Amiral och soffan Moment, lottades ut till svenska kunder.
På auktioner är det framför allt möbler ur 1700-talsserien som lockar budgivare. Det kan alltså löna sig att leta igenom förråden. Kanske sitter du på en riktig dyrgrip.
Gammalt – fast nytt
Ikea firar sin 80-årsdag med att lansera tidigare produkter i ny tappning med kollektionen Nytillverkat. Gamla klassiker – fast i nya färger.
Bland de nygamla klassikerna finns sidobordet Lövet. Nu heter det Lövbacken och finns i färger som klarblått, grönt och orange. Det första Lövet producerades redan 1956.
Den klassiska klädhängaren Smed som kom 1978 har döpts om till Bondskäret. Den trädlika svarta och bruna varianten står i många hallar världen runt. Nu finns den i lila eller gul.
Mönstret Krypkornell formgavs av textildesignern Sven Fristedt på 1980-talet. Då fanns det mest på möbler. I den nya kollektionen hittas mönstret på både sängkläder, kuddfodral, tyg och kökstillbehör.
De nya produkterna börjar lanseras från 30 juni.